Dědí se inteligence po otci, či matce? Vědci rozlouskli odvěký spor

děti
Foto: Pixabay

Rodiče se často hádají, po kom jejich ratolest vlastně je. V případě inteligence na to podle genetiků existuje jednoznačná odpověď. Inteligenci pravděpodobně dědíme z chromozomu X – tedy od maminek.

Vědci, kteří se podíleli na nové genetické studii, dospěli k závěru, že inteligence je závislá na chromozomu X. Ženy mají dva chromozomy X, naopak muži mají jeden chromozom X a jeden Y. Navíc inteligence patří mezi podmíněné geny a ty fungují jen v případě, že pocházejí od matky, nikoliv od otce.

Vědci prováděli svůj výzkum na geneticky modifikovaných myších. Myši, kterým byly podávány mateřské geny, měly výrazně větší hlavy i mozky, a mnohem menší těla. Zvířata, která dostávala více genů od otce, měla naopak menší mozky a lebky, ale větší tělo, píše server songhanhphuc.org.

Teorie, že matky mají větší vliv na dětskou inteligenci ovšem není nijak nová. Už v roce 1984 zkoumala University od Cambridge genomovou úpravu a vývoj mozku a dospěla k závěru, že mateřské geny mozku poskytují více materiálu.

Skotská studie, která vycházela z údajů 13686 osob ve věku 14 až 22 let a která sledovala inteligenci těchto osob, zjistila, že IQ matky je nejlepším ukazatelem vysoké inteligence dítěte.

Témata:  genetika děti EuroZprávy.cz

15. dubna 2024 21:04

Češi pracují na zajištění další munice pro Ukrajinu, přiznal Fiala

Česko má nasmlouváno 180 tisíc kusů dělostřelecké munice pro ukrajinskou armádu a pracuje na zajištění dalších 300 tisíc kusů, prozradil premiér Petr Fiala (ODS) britskému deníku Financial Times. Evropa musí podle Fialy posílit také vlastní obranu.

Zdroj: Jan Hrabě