reklama

S příchodem zimy se převážně řidiči stále častěji setkávají s varováními před ledovkou nebo náledím. Většina lidí si pod všemi pojmy představí led na cestách a silnicích. To ale přitom není vždy tak úplně pravda.

Ledovka, náledí, námraza a černý led mají jedno společné. Nejčastěji se objevují při teplotách od 3 do -12 stupňů. Tvrzení, že se tyto jevy vyskytují jen když je venku pod nulou, je proto pouhým mýtem. Naopak, nebezpečnější je, když se teplota pohybuje kolem nuly nebo těsně nad ní. 

Ledovka

Ledovka vzniká ve chvíli, kdy za chladný zemský povrch s teplotou kolem nuly padá déšť. Ten po dopadu okamžitě zmrzne a vytváří průhledný povrch, který je extrémně kluzký.

Ledovka přitom není nebezpečná pouze na silnicích. Může lámat větve stromů nebo poškodit elektrická vedení. Ze všech čtyř jevů je tak prakticky nejnebezpečnější.

Náledí

Oproti tomu náledí vzniká postupným mrznutím kapek vody nebo mlhy. Jeho zvláštností je, že vzniká i mrznutím částečně nebo zcela roztátého sněhu. Nejčastěji k němu dochází v noci, kdy přes den se teploty pohybují nad nulou, sníh začne tát, a v noci zmrzne.

I náledí je kluzké a nebezpečné jak pro chodce, tak pro řidiče. Od ledovky jej prakticky odlišuje pouze způsob vzniku. Náledí ale většinou není tak nebezpečné například pro elektrické dráty, z nichž roztávající sníh steče.

Námraza

Námraza vzniká velmi podobně jako ledovka, tedy ve chvíli, kdy se kapky vody dotknou země. Na rozdíl od ní ale voda před zmrznutím steče a vyplní všechny prostory. Vytváří tak souvislou vrstvu ledu, která se poté drží například na střechách domů, elektrickém vedení či stromech.

Díky námraze tak například vznikají nebezpečné krápníky. Námraza totiž odolá větru a může být rozbita pouze mechanicky, nebo táním při teplotách nad nulou. Proto  je nebezpečná nejen když venku mrzne, ale i když se oteplí.

Černý led

Specifický pojem, který není zase tak častý, o to více je ale nebezpečný. Černý led totiž většina řidičů vůbec nečeká. Zatímco teploměr v autě může ukazovat i tři stupně nad nulou, vozovka může být stále promrzlá.

To jsou ideální podmínky pro vznik souvislé vrstvy ledu, která na černé silnici není vidět. Odtud označení černý led. Ten je extrémně kluzký, nebezpečný, a díky tomu že jej nelze zpozorovat, i zrádný.