reklama

Studie americké Cornellovy univerzity, která se zabývá psychologií spotřeby potravin, přišla s nečekanými závěry. Pocit sytosti po zkonzumování zdraví prospěšných potravin je nízký, což paradoxně přispívá k epidemii obezity.

Vědci realizovali tři studie. Při té první analyzovali spojitost mezi pojmy zdravé a hojné. Jako vzorek si vybrali 50 vysokoškolských studentů, jimž zadali implicitní asociační test. Jde o metodu používanou v sociální psychologii, která analyzuje sílu vztahu mezi jednotlivcem a jeho mentálními projevy nebo také předsudky, například v oblasti spotřeby, jak tomu bylo v tomto případě.

Druhé studie se zúčastnilo 40 studentů, u nichž byla vyhodnocována míra sytosti poté, co snědli pokrm označený jako zdravý, či nezdravý.

Pro třetí studii si vědci vybrali 72 studentů a měřili množství jídla, které bylo označeno za zdravé, nebo nezdravé a které pokusným osobám podali předtím, než jim promítli krátký film. Pak měřili množství jídla, které studenti během promítání snědli.

Výsledek? Spotřebitelé spojují zdravé jídlo s menším pocitem sytosti, přičemž  tento pocit podněcuje k tomu, aby ho snědli více.

"Nesprávné chápání zdravých potravin může vést ke zvýšenému příjmu kalorií," vysvětluje ředitel Výzkumného střediska pro potraviny a výživu v Římě Andrea Ghiselli. "Stává se například, že si člověk myslí, že může sníst více sladkostí připravených s olivovým olejem, než těch, které byly zhotoveny s máslem," dodává.

Podobně je tomu s potravinami označovanými jako light, jimiž je trh přesycen. "Skutečnost je taková, že spotřebitelé kupují produkty light, aby toho mohli sníst více. Je však lépe si koupit ´nezlehčenou´ potravinu, než dávat přednost potravinám s nízkým obsahem tuku. Výrobce totiž tam, kde ubere tuky, přidá něco jiného, často cukr, aby byl produkt chutný. Z hlediska nutričního to pak má jen málo smyslu," zdůrazňuje Ghiselli.