Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Smrt ve vlaku! Pět nejhorších vlakových neštěstí

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Pixabay

Přestože vlak patří k jedněm z nejbezpečnějších dopravních prostředků, ani vlakové dopravě se nevyhýbají nehody. A ty mívají často děsivé následky se stovkami obětí. Pětice nejhorších katastrof, které železnici postihly, děsí do dnes a je třeba si je jako varování připomenout.

5) Guadalajara, 1915

Přeplněný transport mexické armády převážel rodiny vojáků do nově založené základny. Lidé se tísnili i na střechách vagónů. V táhlém klesání mezi Colimou a Guadalajarou vlaku vypověděly službu brzdy a stal se nekontrolovatelným. Divokou jízdu skončil v hlubokém kaňonu. Z 900 cestujících přežilo 300 osob. Když se o tragédii dozvěděli vojáci, mnozí z nich ze zoufalství nad ztrátou celé rodiny spáchali sebevraždu.

4) Bihar, 1981

Indické železnice jsou známy svojí přetížeností a špatnou bezpečnostní situací. Kombinace obojího vedla v roce 1981 k nejhorší tragédii, kterou indická železnice zažila. Při přejíždění mostu spadla celá souprava do řeky Bagmati. Z vody bylo vytaženo pouze 200 těl. Přepokládá se však, že obětí mohlo být až 800. A příčiny? Existuje několik verzí. Vlak prý mohl být smeten cyklonem nebo bleskovou povodní. Nejpravděpodobnější verzí ovšem je, že se po kolejích potulovala kráva, a strojvedoucí, který se pokoušel posvátné zvíře spasit, zabrzdil příliš prudce a vykolejil.

3) Ciurea, 1917

Asi nejzáhadnější železniční katastrofa ze všech. Přecpaný vlak s 26 vagóny se 14. ledna 1917 na železniční stanici Ciurea vykolejil a po nárazu do cisteren s hořlavinou okamžitě začal hořet. Podle odhadů bylo mezi 700 až 1000 obětmi. Přesné číslo obětí a ani příčinu katastrofy se nikdy nepodařilo odhalit.

2) Saint-Michel-de-Maurienne, 1917

982 francouzských vojáků vracející se z italské fronty se jistě už těšilo na Vánoce strávené doma.  Bohužel, většině z nich už to nebylo dopřáno. Stačilo málo. Překročit Alpy. 350 metrů dlouhý vlak s 19 vozy byl však přetížen a neměl kvalitní a dostatečné brzdy. Strojvedoucí byl donucen s vlakem vyjet pouze po pohrůžce generála Émile Fayolla, že jej nechá za sabotáž zastřelit. Alpy se sice podařilo překročit, ale při klesání u městečka Saint-Michel-de-Maurienne brzdy selhaly a vlak se stal neovladatelným. Po vykolejení byly mnohé vozy nárazem rozdrceny a začaly hořet. Zahynulo 675 vojáků. Strojvedoucí byl zproštěn viny. Fayolle, který mu poručil s nevyhovující soupravou vyjet, byl v roce 1922 povýšen na maršála Francie.

1) Sri Lanka, 2004

Na vinně dosud největšího neštěstí, které se kdy na železnici stalo, je příroda. Vlak číslo 50 mezi Colombem a Galle vyjel 26. prosince 2004 tak jako obvykle. Bylo v něm 1500 platících cestujících a minimálně 300 až 500 černých pasažérů nebo pasažérů s režijní jízdenkou. V 9:30 místního času, když vlak projížděl kolem pobřežní vsi Peraliya udeřila tsunami, která celou soupravu obrovskou silou převrátilo a zalilo vodou. Ve vlaku smrti zahynulo minimálně 1700 lidí.

Témata:  vlaky parní vlaky katastrofy historie Indie

Aktuálně se děje

24. dubna 2024 16:21

Izrael pokračuje s přípravami ofenzivy do Rafáhu. Už staví stany pro civilisty

Izrael se podle tamních médií brzy chystá provést ofenzivu do města Rafáh na jihu Pásma Gazy, kde je podle armády poslední bašta palestinského teroristického hnutí Hamás. Tel Aviv už zahájil přípravy na evakuaci civilistů. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy