reklama

Letadlo společnosti Malaysian Airlines s označením MH17 17. června odletělo z Amsterodamského letiště do Kuala Lumpur. Bylo plné cestujících a jedním z nich byl Dutchman Cor Pan, který letěl na dovolenou se svojí přítelkyní Neeltje Tolovou.

Před odletem zveřejnil na svém facebookovém profilu fotografii letadla. „Kdyby zmizelo, vypadá takhle,“ napsal k fotografii. Měl to být jenom žert, ale tímto příspěvkem katastrofu skutečně předpověděl. Byla to poslední zpráva, kterou od něj jeho přátelé dostali.

Podle informací z paluby letadla před vzletem všechno probíhalo jako obvykle. Počasí bylo perfektní a lidé se připravovali na dlouhou dvanáctihodinovou cestu.

Východní Ukrajina tehdy byla místem válečného konfliktu mezi ukrajinskou armádou a separatisty, které podporovali Rusové. Několik ukrajinských vojenských letounů už bylo sestřeleno. Ukrajinská armáda na oplatku bombardovala čísti země kontrolované separatisty.

Tyto útoky zničily celé vesnice. Podle investigativní skupiny Bellingcat byla 17. června skupina separatistů viděna s raketometem, který byl později transportován do Doněcku. Potvrdila to i ukrajinská vláda, když ukrajinští vojáci zachytili telefonní hovor dvou povstalců.

Mezitím letadlo MH17 úspěšně přeletělo Německo a Polsko. Najednou v padesáti kilometrech od rusko-ukrajinské hranice ztratilo kontakt s řízením letového provozu. Brzy dorazily zprávy o jeho havárii nedaleko od Doněcku.

Svědci katastrofy byli vyděšení a nejdříve si mysleli, že válka se dostala i do jejich vesnic. Když dorazili do místa havárie, viděli desítky těl, trosky letadla, zbytky oblečení, pasů a dětských hráček, roztříštěné kolem. Pochopili, že nešlo o vojenský letoun.

Lídr proruských separatistů Igor Girkin později zveřejnil na svém profilu na sociální síti Vkontakte příspěvek, ve kterém sdělil, že letadlo sestřelili jeho lidé. „Varovali jsme je, aby neletěli přes naši zemi. Pták přistlal mimo obydlené území, a proto se nikdo z obyvatel nezranil,“ uvedl Girkin v příspěvku, který později smazal.

Část letadla s jedním motorem ihned při kontaktu se zemí vybuchla. Trup letadla ležel uprostřed pole a okna byla skoro nepoškozená. Zpráva o havárii se rychle rozšířila po Ukrajině. Lidé z okolí hledali na místě tragedie nějaké svědectví o cestujících, jako pasy nebo osobní věci, aby pomohli identifikovat jejich majitele.

„Pracoval jsem na poli, když jsem zaslechl zvuky letadla a pak bouchnutí a výstřely. Pak jsem viděl, jak letadlo spadlo na zemi a rozlomilo se na dvě části. Potom byl jenom hustý černý kouř,“ řekl podle news.com.au Vladimir z okolní vesnice.

Separatisté, kteří brzy dorazili do místa tragedie, byli šokovaní krvavou scénou. Ze zachycených konverzací povstalců bylo jasné, že si před sestřelením nebyli jistí, jestli jde o civilní letadlo nebo AN-26.

Podle místních novinářů ale hned poté pochopili, že nebyl to vojenský letoun. O vině separatistů svědčí i to, že před několika dní sestřelili ukrajinské nákladové letadlo protiletadlovým raketovým kompletem.

Po katastrofě byl zachycen telefonní hovor jednoho z velitelů separatistů Alexandra Khodakovského s jeho podřízeným. Khodakovský mu přikázal, aby získal černou skříňku z letadla. Navíc po havárii raketomet odvezli z Doněcsku. Byl zachycen kamerou 18. června odpoledne na náklaďáku, který jel směrem k Lugansku. Přitom bylo vidět, že chybí mu jeden náboj.

Těla obětí byla transportovaná do Amsterdamu po několika dnech. Předcházelo tomu dvoudenní mezinárodní jednání. Tragedie přinesla hodně bolestí rodinám obětí. Například Anthony Maslin a Marite Norris ztratili všechny své tři děti, které se vracely domů po prázdninách s otcem Norris, který také zahynul.

Maslin a Norris měli letět s dětmi ale, rozhodli se zůstat v Holandsku ještě několik dalších dnů. „Když jsme to dozvěděli, svět pro nás přestal existovat. Bylo to peklo,“ řekla Norris.

Podle prohlášení z Bílého domu se havárie odehrála kvůli krizi na Ukrajině, kterou způsobuje podpora separatistů ze strany Ruska, a to zbraněmi, zásobami i výcvikem.

„Tahle tragéedie by se nestala, kdyby na tomhle území byl mír. Stát, na území kterého se to uskutečnilo má odpovědnost za tuhle strašnou tragédii,“ uvedl později prezident Ruska Vladimir Putin.

Za několik dní zástupce náčelníka generálního štábu Andrey Kartapolov ukázal na tiskové konferenci obrázky, které údajně prokazují, že ukrajinský raketomet byl 17. června na vhodné pozici na to, aby sestřelil MH17. Později Rusové ohlásili, že to byl ukrajinský SU-25, který sestřelil malajsijské letadlo. Později satelitní snímky potvrdily, že obrázky, zachycující SU-25, byly falešné.

Pět let po tragedii prokurátoři obvinili z transportu raketometu do východní Ukrajiny a zabití 298 cestujících a členů posádky letadla Rusy Igora Girkina, Sergea Dubinského i Olega Pulatova a Ukrajince Leonida Kcharchenka.

U soudu stanou 9. března v roce 2020. Podle německé investigativní skupiny ale je ještě řada dalších lidí ve vyšších pozicích, kteří jsou za převoz raketometu zodpovědní. Ruské ministerstvo vnějších vztahů později zveřejnilo prohlášení, že všechna tato obvinění jsou nepodložená a jejich cílem je diskreditace Ruska.