reklama

Novináři mluvili třeba s rumunským řidičem Emilianem, který říká, že zboží nábytkářské firmy musel rozvážet po celé západní Evropě několik měsíců. Spí a myje se v návěsu. Minimální mzda a diety dělají celkem 45 eur. Tyto peníze ale nestačí na slušné ubytování ani stravu.

Místo motelu tak Emilian přespává ve spacáku v kabině a jídlo si připravuje na plynovém vařiči. Měsíčně si vydělá asi jen 447 eur. BBC cituje jeho slova, podle kterých se „ v jeho kabině občas cítí jako vězeň“ a jako „pták v kleci“.

„Je to sice rumunský řidič, který pracuje pro norskou přepravní společnost, háček je ale v tom, že ho zaměstnává dceřiná společnost se sídlem na Slovensku. Firma však razantně odmítá, že by to v tomto případě bylo zneužívání levné pracovní síly,“ komentuje případ slovenský server tvnoviny.sk.

Společnost Ikea uvedla, že je ze svědectví řidičů „smutná“. „Vyzkoušejte si týden žít tak, jak žijeme my. Jezte to co já a uvidíte, jak náš život vypadá ve skutečnosti,“ vzkázal vedení společnosti IKEA Emilian. „Není to dobré pro řidiče, není to bezpečné pro ostatní lidi na silnici ... je možné způsobit nehodu,“ varuje řidič.

Podle BBC to tak funguje poměrně běžně. Před největším distribučním centrem IKEA v Dortmundu parkuje celá řada kamionů. Řidiči si zde suší prádlo a jídlo si připravují na vařičích. Není toaleta ani tekoucí voda. Moldavští řidiči, kteří zde parkují, BBC řekli, že si měsíčně vydělají 150 eur.

Pravidla EU přitom uvádějí, že řidič vyslaný dočasně mimo domov by měl mít zaručenu minimální mzdu hostitelské země' a také náležité podmínky. Jak ale poukazuje BBC, společnosti mohou využívat mezer v zákonech.

I odboráři říkají, že problém sahá mnohem dál.  Podle nich si dopravní společnosti ze západní Evropy vytvářejí fiktivní sídla pobočky ve východní Evropě a řidičům vyplácejí místní minimální mzdu.