Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Google a Facebook začínají ověřovat dezinformační zprávy

Logo společnosti Google
Logo společnosti Google
Foto: Adam Mráček / INCORP images

New York - Americký gigant Google začíná u dotazů a zpráv ve vyhledávači zobrazovat hodnocení pravdivosti příspěvků. Chce se tak zapojit do boje proti šíření dezinformací, se kterým včera začala také sociální síť Facebook.

Uživatelům vyhledávače Google po celém světě se od pátku u některých dotazů a zpráv může zobrazit hodnocení pravdivosti jako "převážně pravdivý" nebo "nepravdivý". Internetový gigant se tak chce zapojit do boje proti šíření dezinformací. Takazvaný fact-checking budou pro internetového giganta provádět zavedené ověřovací portály či média, uvádí agentura AP. S vlastní strategií na potlačení falešných zpráv ve čtvrtek přišel také Facebook.

Google nový prvek spustil již loni v říjnu, ovšem pouze na území USA a Velké Británie. Postupně pak přidával další země a v pátek zpřístupnil službu fact-checkingu celému světu a všem jazykům. Zatím však nástroj funguje ve velmi omezené míře, neboť kritéria pro zapojení do systému v současné době splňuje jen několik skupin.

Kvůli poskytování fact-checkingu Google oslovil více než stovku organizací, mezi nimiž jsou zavedené ověřovací weby PolitiFact či Snopes.com, ale také zpravodajské organizace jako agentura AP, britská BBC nebo americké National Public Radio. Pravdivost budou moci posuzovat jen instituce, které "algoritmus označí jako důvěryhodné zdroje informací."

Některé výsledky vyhledávání, ať už jde o všeobecné nebo mezi zprávami, pak bude doprovázet známka pravdivosti a název subjektu, který pravdivost ověřoval. Pokud různí hodnotitelé dojdou k odlišným závěrům, uvidí uživatelé všechny výsledky.

"Tyto kontroly nepochází od Googlu a slouží k tomu, aby lidé mohli činit informované závěry," uvedla americká společnost. "I v případě, že obdrží navzájem odlišné verdikty, považujeme za důležité, aby lidé měli představu o míře shody, která panuje, a o tom, jaká hlediska zaujímají jednotlivé zdroje."

Do boje s falešnými zprávami se včera pustil také Facebook. Na dobu tří dnů umístil uživatelům mezi upozornění odkaz na návod, "jak rozpoznat falešnou zprávu", který uvádí deset nejčastějších znaků takovýchto sdělení. Experti, kteří hovořili s britskou BBC, však účinnost tohoto kroku zpochybňují.

Témata:  Google internet Facebook sociální sítě

Aktuálně se děje

24. dubna 2024 14:48

Sloužil 40 dní po smrti Navalného mši, Putinův spojenec kněze suspenodval

Ruská pravoslavná církev suspendovala kněze, který vedl smuteční mši za zesnulého kritika Kremlu Alexeje Navalného, ​​uvádí se v dekretu zveřejněném v úterý.

Zdroj: Radek Novotný

Další zprávy