reklama

Po letech silného růstu zakázek, podpořeného zvýšenou poptávkou po létání a nabídkou úspornějších letadel, nyní trh vstupuje do útlumu.

Boeingu se ale na začátku aerosalonu představením nového modelu 737 MAX 10 podařilo podnítit vlnu zájmu. Firma uvedla, že na nový model získala více než 240 zakázek a nákupních příslibů od nejméně deseti zákazníků. "MAX 10 dá zákazníkům za jejich peníze více a dodá trhu energii," řekl na oficiálním představování šéf Boeingu Dennis Muilenburg.

Boeing dnes oznámil zakázky na nové i starší letouny typu 737 MAX v celkové katalogové hodnotě 22,7 miliardy dolarů (523 miliard Kč). Získal i velkou objednávku na stroje typu Dreamliner za 8,1 miliardy USD.

Airbus hned nato kontroval zakázkou leasingové společnosti GECAS na 100 letounů A320neo v katalogové hodnotě 10,8 miliardy dolarů (253 miliard Kč) a objednávkou firmy Air Lease na 12 strojů A321neo za 1,5 miliardy USD. Šéf prodeje Airbusu John Leahy zároveň naznačil, že většina zájmu o konkurentův nový stroj MAX 10 pochází od dosavadních zákazníků Boeingu, kteří si objednali starší model MAX 9 a nyní tyto zakázky přeobjednávají.

Zatímco poptávka po civilních letadlech slábne, po letech útlumu se naopak objevují známky rostoucího zájmu o vojenské letouny. Americký Lockheed Martin jedná o prodeji 440 bojových letounů F-35 skupině 11 zemí. Byla by to dosud největší objednávka na letoun, který se firma chystá na aerosalonu představit veřejnosti.

Jeden z projektů vojenského letectví podpořil i francouzský prezident Emmanuel Macron, když k cestě na Le Bourget využil vojenský transportér A400M. Po jeho příletu se na obloze objevilo největší světové dopravní letadlo Airbus A380.

Oficiální francouzskou podporu tím získaly dva ambiciózní evropské projekty, které se však dostaly do problémů. Projekt A400M trpí chronickým zpožďováním a jeho náklady se neustále zvyšují. Letounu A38 zase povážlivě slábne odbyt, což ohrožuje jeho budoucnost.

Airbus v neděli uvedl, že pracuje na inovaci svého "superjumba" pod pracovním názvem A380plus, které má být úspornější než původní model.  Superjumba s dvěma palubami jako mají stroje A380 a Boeing 747 se kdysi považovala za budoucnost přepravy na dálkových linkách. Zájem o ně ale v posledních letech ochladl a přepravci dávají přednost levnějším, úspornějším a flexibilnějším strojům.