reklama

Do vývoje samořízených aut už dnes řada firem masivně investuje a na jejich příchod se připravují i vlády některých zemí. Diskutují přitom také o etických otázkách.

Těm se z pověření německého ministra dopravy Alexandera Dobrindta (CSU) věnovala i německá komise složená ze 14 odborníků. Řešila například otázku, jak má samořízené auto reagovat v momentě, kdy už je zřejmé, že nehoda je nevyhnutelná. Jako příklad může posloužit situace, kdy se auto blíží k přechodu, na němž je několik lidí. Všem se ale vyhnout nemůže, a teoreticky tak může volit, komu se vyhne, a komu nikoliv.

Podle německých expertů je nepřípustné, aby v takové situaci software auta mezi lidmi rozhodoval například na základě jejich věku, pohlaví, nebo jiných charakteristik, které bude schopen ve zlomku vteřiny posoudit. Možná by měla být naopak volba vedoucí k co nejnižšímu počtu zasažených osob.

Jasná volba musí být podle odborníků i v případě, že má autonomní vůz rozhodnout mezi zdravím lidí, životy zvířat nebo škodami na majetku. "V nebezpečných situacích musí mít ochrana lidského života vždy tu nejvyšší prioritu," konstatuje komise v doporučeních.

Mezi jejími dalšími závěry je požadavek, aby bylo v každý moment jízdy zřejmé a jasně stanovené, kdo je za řízení zodpovědný - jestli člověk, nebo počítač. Tato informace musí být i zpětně přístupná, což se může hodit například při určení zodpovědnosti po dopravní nehodě.