reklama

Požadavek vyplývá ze společného prohlášení devíti agentur zveřejněného ve francouzském deníku Le Monde. Agentury například upozorňují, že zpravodajství je po kontaktu s příbuznými a přáteli druhým nejdůležitějším důvodem pro využívání sociální sítě Facebook.

Zájem uživatelů o zpravodajství podle agentur pomáhá internetovým společnostem zvyšovat příjmy z reklamy na úkor těch, kteří zprávy vytvářejí. „Facebook při mnoha příležitostech uvedl, že jeho cílem je stát se největším médiem na světě. A přitom Facebook ani Google nemají svou redakci. Nemají žádné zpravodajské sítě, národní ani mezinárodní. Nemají žádné týmy reportérů v Sýrii, kteří by riskovali život, aby ukázali pravou tvář války," uvedly agentury v prohlášení.

„Nabízejí uživatelům internetu práci jiných zveřejňováním odkazů na jejich zprávy," píše se v prohlášení, pod kterým jsou podepsány francouzská agentura AFP, německá DPA, britská Press Association, španělská EFE, italská ANSA, švédská TT, belgická Belga, rakouská APA a nizozemská ANP. „Pokud na trhu nebude obnovena rovnováha, bude to mít nevyhnutelné důsledky. Zpravodajská média budou dál mizet," upozornily agentury.

EU nyní debatuje o směrnici, jež by internetové společnosti přiměla platit za zpravodajské články, které využívají nebo na které dávají odkazy. „Plánovaná direktiva by nařídila velkým internetovým hráčům platit zpravodajským médiím za miliony zpráv na jejich platformách," uvedly tiskové agentury.

Někteří členové Evropského parlamentu se obávají, že navrhovaná směrnice by ohrozila bezplatný přístup uživatelů internetu ke zpravodajství. Agentury nicméně tvrdí, že uživatelé by neměli utrpět žádnou újmu. Podle nich se pouze část příjmů internetových společností z reklamy přesune k těm, kteří zpravodajství vytvářejí.