reklama

Návrh směrnice, který kromě jiného dává vydavatelům právo na spravedlivý podíl z využití jejich autorských děl internetovými giganty jako Google nebo Facebook, prošel minulý týden výborem pro právní záležitosti Evropského parlamentu. Europoslanci by ho měli schvalovat příští čtvrtek 5. července.

Podle české Unie vydavatelů velcí internetoví hráči vydělávají na kvalitním obsahu vydavatelských domů a přitom se s nimi o své zisky nikterak nedělí. Podle největší tuzemské internetové firmy Seznam.cz povede směrnice k omezení přístupu ke zpravodajskému obsahu a k ohrožení fungování některých internetových služeb, například úložišť.

Návrh směrnice, který Evropská komise předložila už v roce 2016, dává vydavatelům ochranu jejich děl podobnou té, jakou mají na internetu hudebníci nebo filmaři. Europarlament by měl nyní odsouhlasit svou pozici k nové normě jako celku, teprve poté začnou vyjednávání s členskými státy o její konečné podobě.

"Probíhá cynická kampaň technologických společností, které zaplavují internetové schránky europoslanců strašením, že směrnice o autorském právu bude znamenat konec internetu," uvedla lobbistická skupina Impala, která zastupuje mimo jiné nezávislé hudební vydavatele. "Uvědomte si, prosím, že jde již o 20. výročí jejich prvního tvrzení, že normy o autorských právech položí internet. A nikdy se to nestalo," dodala.

Klíčový článek návrhu je zejména ten, podle kterého mají mít vydavatelé nárok na spravedlivý podíl za užití jimi vlastněného obsahu na internetu. Dosud totiž většina příjmů ze související reklamy putuje k technologickým firmám, jako je právě Google, Facebook či Twitter.

Podle české Unie vydavatelů má nová směrnice vytvořit legální prostor, aby vydavatelé mohli podnikat kroky k ochraně svých práv v digitálním prostředí, zejména prosazovat svoje práva v případě digitálních platforem, které na základě využívání obsahu vytvořeného vydavateli provozují některé své služby, z nichž získávají ohromné finanční prostředky.

"Vzhledem k dominaci těchto platforem dochází k pokřivení mediálního trhu a prostředky, které provozovatelé platforem získávají, se nedostávají zvláště při produkování kvalitního profesionálního obsahu produkovaného vydavateli tisku," uvedl ředitel unie Václav Mach. "Přitom tento obsah na jedné straně poskytuje pravdivé, rozmanité, pluralitní informace, které jsou nezbytné pro formování názorů evropských obyvatel a udržování demokratických hodnot. Na druhé straně tento kvalitní obsah umožňuje, aby fungovaly služby, které jej masově bezplatně využívají ke svým komerčním účelům," uvedl Mach.