reklama

Čína si dělá nárok na téměř celé Jihočínské moře, kudy vedou významné námořní trasy a pod jehož dnem se mohou nacházet velké zásoby ropy a zemního plynu. Podobné nároky na určité oblasti si ale činí také Brunej, Filipíny, Malajsie, Tchaj-wan a Vietnam.

Zdroj: YouTube

Washington se nově obává, že Peking ve sporné oblasti zavede identifikační zónu pro letadla, aby posílil svoje postavení v rámci soudního sporu u mezinárodního soudu, který nyní vede Čína s Filipínami.

Pokud by Čína identifikační systém ADIZ (Air Defense Identification Zone) skutečně zavedla, pak by se veškerá letadla, která budou nad oblastí přelétávat, musela hlásit čínským úřadům. Totéž Čína zavedla ve Východočínském moři v roce 2013.

Podle Kerryho by Čína tímto krokem v Jihočínském moři vážně vzbudila pochybnosti o tom, zda spory v oblasti chce řešit diplomaticky. "Cizí země by měly hrát konstruktivní úlohu v této otázce, ne naopak. Problematika Jihočínského moře eskaluje z důvodu provokace některých zemí, které sledují své sobecké zájmy," reagoval čínský admirál Sun Ťien-kuo.