"Je třeba, abychom viděli větší pokrok v plnění toho, co ohledně boje s dezinformacemi platformy slíbily," uvedli dnes ve společném prohlášení místopředseda komise pro jednotný digitální trh Andrus Ansip, komisařka pro spravedlnost Věra Jourová, komisař pro bezpečnostní unii Julian King a komisařka pro digitální ekonomiku a společnost Marija Gabrielová.
We need to see more progress on the commitments made by online platforms to fight disinformation.
— European Commission ?? (@EU_Commission) 28. února 2019
We encourage them to accelerate their efforts, ahead of the #EUelections2019. Find out more here → https://t.co/Nt69Y55lAZ #EUvsDisinfo pic.twitter.com/5DvXmhEeMO
Jejich společné vystoupení je reakcí na materiály, které tři velké internetové firmy předložily v lednu na základě kodexu týkajícího se boje s dezinformacemi, ke kterému loni v říjnu dobrovolně přistoupily. Zavázaly se například, že zaručí transparentnost politické reklamy a že zakročí proti falešným a automatizovaným účtům.
Podle komise ale nyní předložené zprávy o jejich postupu nejsou dostatečně podrobné a neumožňují skutečně zjistit, zda firmy vůči šíření nepravdivých a dezinformačních zpráv účinně zasahují napříč všemi členskými státy unie.
Ve středu se k tématu boje s dezinformacemi před eurovolbami Jourová už podruhé sešla se zástupci úřadů členských zemí odpovědných za volby.
Státy EU se - stejně jako USA - v posledních letech před různými volbami opakovaně stávaly cílem dezinformačních kampaní, které mají podle odborníků mnohdy původ v Ruské federaci.