reklama

"V Benátsku, turisty nejvíce navštěvovaném regionu, obrat z turistiky činí 18 miliard eur (486 miliard Kč) ročně, z toho devět miliard eur (243 miliard Kč) plyne z provozu pláží. Pláže jsou pro ekonomiku otázkou života a smrti," varoval nedávno Luca Zaia, prezident tohoto regionu na severovýchodě Itálie, který zahrnuje Benátky.

Italská vláda, dobře si vědoma významu turistiky, která představuje 13 procent hrubého domácího produktu, vydala sérii předpisů s cílem zabránit šíření covidu-19: mezi slunečníky musí být vzdálenost nejméně 4,5 metru, všechny společné prostory, jako jsou sprchy a bary, musejí mít k dispozici dezinfekci, která bude všude tam, kudy turisté procházejí.

Ve městě Cesentico, kde se narodil cyklista Marco Pantani, jsou všechny budovy na pobřeží moře uzavřené, ačkoli slunce září. Jen tři hotely ze všech 310 jsou otevřené. Za staženými roletami se však všichni činí, aby mohli co nejdříve otevřít.

"Za normální situace bych měl otevřít počátkem března," uvádí Simone Battistoni, jehož rodina od roku 1927 vede přímořský hotel Bagno Milano. Společně se svým kolegou Guidem Gargiulem rozestavují slunečníky a lehátka na předepsanou vzdálenost.

"Je to přece jen radost pohlédnout na všechny ty slunečníky," s úsměvem říká Simone. Oba docházejí ke stejnému závěru: podle nových pravidel se bude muset počet slunečníků snížit nejméně o 30 procent, čímž rovněž klesne zisk.

Simone obvykle v sezoně zaměstnává 120 lidí, ale letos jich bude moci najmout jen asi 70. Je to bolestné rozhodnutí.

"Je to těžká situace," lamentuje Fiorenzo Presepi, majitel hotelu La Dolce Vita. "Normálně bych měl od neděle plno. Giro d´Italia tady má etapu a Němci si vždy rezervovali pokoje už rok dopředu a zůstávali tu nejméně týden," dodává.

Stejná situace je v Rimini, zvěčněném Federikem Fellinim ve filmu Amarcord, kde je Grandhotel beznadějně zavřený. Pláže jsou prázdné a jen několik surfařů brázdí vlny. "Tady se všechno točí kolem turistiky," říká Marco Vannucci v černé kombinéze a s prknem v ruce.

Jaderské pobřeží se svými desítkami kilometrů pláží možná není z Itálie to nejhezčí, ale během desetiletí se stalo oblíbenou destinací díky hotelům, restauracím a přímořským zařízením nabízejícím hostům nejrůznější aktivity.

Ve městě Jesolo východně od Benátek jsou desítky hotelů srovnané podél pláže jako v Miami Beach. Spoléhají zde na technologii, aby zabránili šíření viru: slunečníky jsou dálkově ovladatelné, toalety se samy dezinfikují po každém použití, turisté mají elektronické náramky.

"V posledních týdnech jsme pracovali na nové koncepci pro pláže, zvláště jsme věnovali pozornost dezinfekci, nejen na toaletách a v dalších veřejných prostorech, ale také pokud jde o plážové vybavení, jako jsou lehátka," říká Alessandro Berton, prezident odborového svazu Unionmare Veneto.

Také ředitel hotelu Mondial Christofer De Zotti je znepokojen ohledně budoucnosti sezony. "Skutečným zvratem bude otevření hranic, neboť lidé jako my pracují ze 60 procent pro zahraniční klienty. Důležité je vědět, kdy se turisté budou moci vypravit na dovolenou v Itálii," dodává.