reklama

Stalo se tak po třech a půl hodinách hry, kterou vysílaly v přímém přenosu televize z Jižní Koreje, Číny a Japonska. Podle odborníků se lidský hráč dopustil v závěru hry hrubé chyby.

Celé utkání má mít pět zápasů, koná se v hotelu Four Seasons v metropoli Soulu a završeno bude 15. března.

Zatímco v šachu jsou počítačové programy schopny porazit elitní hráče už od konce minulého století, v asijské deskové hře go se to poprvé stalo loni v říjnu v Londýně. Tehdy se programu podařilo opakovaně porazit několikanásobného evropského šampiona.

V říjnu počítač pětkrát za sebou porazil čtyřiatřicetiletého Číňana žijícího ve Francii Fan Chueje, který je považován za jednoho z nejlepších hráčů působících v Evropě. Šlo o vůbec první porážku podobně elitního hráče, kterou řada expertů čekala mnohem později.

Programátoři Googlu uvedli, že AlphaGo předvídá pokračování hry přehráváním všech možných variant dalšího vývoje. Podobně jako lidský mozek je schopný spojovat jednoduché kroky do složitějších řešení a zároveň je souběžně kombinovat. Je ale čím dál rychlejší a oproti člověku, pokud nedojde k výpadku elektrické energie, je také neúnavný.

Program rovněž pracuje s miliony dříve odehraných partií, navíc sám proti sobě sehrál nespočet her, což podle tvůrců významně posílilo jeho schopnost efektivně řešit posloupnost tahů.

Hra go, která vznikla zhruba před čtyřmi tisíci let v Číně, má jednoduchá pravidla. Na hrací desku většinou o 19 krát 19 polích kladou dva hráči své kameny tak, aby ohraničili co největší území či obklíčili co nejvíce soupeřových kamenů. Go má nesrovnatelně více kombinací tahů než šachy. Proto je podle expertů tvorba programu úspěšného v této hře mnohem složitější než toho šachového.