reklama

Vyplývá to z informací od mluvčího Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Rýdla a Miroslava Beneše ze společnosti CzechToll.

Také podle zjištění zpravodajů ČTK je provoz kamionů na hraničních přechodech do Česka zatím bez komplikací. Žádné kolony ani fronty u výdejních míst se dnes ráno netvořily.

Nový systém, jehož provozovatelem je konsorcium CzechToll/SkyToll, nahradil dosavadní mikrovlnnou technologii od firmy Kapsch. Do systému satelitního mýtného bylo dnes ráno zaregistrováno 314.000 vozidel a aktivních je 210.000 palubních jednotek.

Provoz kamionů je zatím slabý. Systém kolem 09:30 registroval na zpoplatněných dálnicích kolem 2700 vozidel s aktivní palubní jednotkou, uvedl Beneš.

Žádné dopravní problémy v souvislosti s novým mýtným systémem zatím nejsou podle mluvčího ŘSD Rýdla hlášeny. Hlavní nápor by podle odhadu společnosti CzechToll měl přijít v noci na pondělí, kdy hrozí tvorba kolon na hraničních přechodech do Česka, protože část zahraničních dopravců ještě nemá palubní jednotku pro satelitní systém.

"V noci byl klid. Jen dva řidiči se přišli zeptat na informace," řekl ČTK dnes ráno jeden z pracovníků provozovatele mýtného systému v Bohumíně na česko-polské hranici. Během rána už ale začali přicházet řidiči, kteří nocovali na přilehlém odstavném parkovišti. Nové jednotky si aktivovali či kupovali.

Bez kolon byl dnes ráno také přechod na česko-slovenské hranici u Lanžhota. Na parkovišti u dálnice D2, kde šoféři kamionů zastavují, aby si vyzvedli palubní jednotky, je stále dost volných míst. Oproti noci podle zpravodaje ČTK kamionů dokonce ubylo.

Výběr nového mýta a jeho provozovatele provázely problémy. Tendr vyhrálo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Neúspěšný Kapsch ovšem proti průběhu tendru protestoval a okolnosti mýtné smlouvy stále řeší antimonopolní úřad i soudy.

Mýto v Česku funguje od roku 2007 a stát od té doby na něm vybral kolem 108 miliard korun.