Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Moravskoslezský kraj se pustil do Ťoka: Resort dopravy ohrožuje čerpání 18 miliard z EU

Dan Ťok, ministr dopravy
Dan Ťok, ministr dopravy
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Ostrava - Moravskoslezský kraj kritizuje ministerstvo dopravy, které podle představitelů kraje ohrožuje svou nečinností čerpání 18 miliard korun z evropských prostředků na nákup nových regionálních vlaků. Hejtman Miroslav Novák (ČSSD) dnes novinářům řekl, že dosavadní postup ministerstva může mít negativní dopad na kvalitu a bezpečnost základní dopravní obslužnosti v krajích. Ministerstvo dopravy s výtkami nesouhlasí. Informace kraje označilo za neúplné, značně zkreslené a vnímá je jako součást politické kampaně před blížícími se krajskými volbami.

Novák uvedl, že přestože Evropská komise schválila už v květnu 2015 Operační program Doprava 2, nedokázalo ministerstvo za více než rok a čtvrt vypsat jedinou dotační výzvu na pořízení nových regionálních vlaků.

"Před prázdninami přišlo ministerstvo dopravy se šíleným nápadem zřídit takzvanou vlakopůjčovnu s tím, že do konce prázdnin řeknou, jak si to představují. Konec prázdniny je tady a ministerstvo vypadá, že se píchlo o šípkový keř. Nekomunikuje, nic se neděje a my víme, že vyrobit jeden vlak trvá zhruba tři roky," uvedl Novák, který se domnívá, že čerpání prostředků z operačního programu je vážně ohroženo.

V Moravskoslezském kraji je průměrné stáří vozového parku podle hejtmana zhruba 23 let. "Nadále budeme jezdit starými soupravami, z kterých vypadávají děti za jízdy, je to ohrožení bezpečnosti a vůbec základní dopravní obslužnosti v krajích," podotkl hejtman.

Z celkové částky 18 miliard korun, kterou i jako takovou vedení kraje považuje za nedostačující, měl kraj představu, že by mohl čerpat minimálně tři miliardy korun. "Jako kraje se obrátíme na vládu, protože to není jen problém Moravskoslezského kraje," podotkl Novák, který je zároveň místopředsedou Asociace krajů ČR. Stanovisko krajů je podle něj jednotné.

Podle náměstka pro dopravu Daniela Havlíka (ČSSD) kraj nové vlakové soupravy, kterých by chtěl šest až sedm, skutečně potřebuje. "Vlakové soupravy jsou zastaralé, přesto, že se nám podařilo v minulých letech poměrně slušně investovat," podotkl Havlík.

Podle Havlíka je problematický i zamýšlený projekt státní půjčovny vlaků, protože jde o experiment, se kterým nemá Česká republika žádné zkušenosti, a povede k rozkladu železniční dopravy v krajích. "My jako kraje víme, kde jakou soupravu budeme potřebovat. Vlakopůjčovna znamená, že stát nakoupí vlaky a bude nám je půjčovat, zdarma nám je půjčit nemůže, protože je to v rozporu s evropskými dotacemi, takže nám bude půjčovat vlaky za tržní cenu? V té chvíli si je taky můžeme pořídit sami," řekl Havlík.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda ale byly finanční prostředky z operačního programu od počátku určeny především na obnovu vozidel v nadregionální dopravě objednávané státem, která dosud z prostředků EU nebyla podporována. "My rozhodně neohrožujeme žádné čerpání evropských peněz, je to přesně naopak. My se snažíme s evropskou komisí vyjednat, abychom vůbec mohli navýšit ty prostředky pro kraje. Komise má své podmínky a my ty výzvy můžeme vypsat teprve až se na nich domluvíme," řekl Neřold.

Podle něj navíc ve schváleném programu na obnovu železničních vozidel bylo alokováno zhruba 300 milionů eur, tedy asi osm miliard korun. "Ministerstvo po dohodě s kraji předložilo vládě ke schválení pravidla programu, který počítá s navýšením prostředků až na 17,8 miliardy korun s tím, že na regionální dopravu by bylo možné čerpat zhruba 10,9 miliardy korun," uvedl Neřold. Tvrzení vedení kraje, že je ohroženo čerpání zhruba 18 miliard korun tak podle něj není pravdivé.

Témata:  Miroslav Novák Dan Ťok dotace

Aktuálně se děje

19. května 2024 12:32

Fico už je po atentátu mimo ohrožení života. Stav premiéra je nadále vážný

Slovenský premiér Robert Fico (Smer-SD), který se ve středu stal obětí atentátu, je aktuálně mimo ohrožení života, uvedl v neděli vicepremiér a ministr obrany Robert Kaliňák (Smer-SD). Ficův stav je ale nadále vážný. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Petr Pavel

Pavel tlačí na přijetí eura. Česko podle něj nemá na výběr

Prezident Petr Pavel na konferenci ReVize Česka zdůraznil klíčový argument pro přijetí eura – charakter české ekonomiky, která je výrazně exportní a většinu své produkce uplatňuje v eurozóně. Podle Pavla je ekonomická budoucnost a prosperita České republiky výrazně provázána s eurozónou.