Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vzducholoď R100 na rozdíl od Hindenburgu fungovala. Přesto skončila ve šrotu

vzducholoď R 100
vzducholoď R 100
Foto: Wikipedia **www.wikipedia.org**

V polovině 20. let bylo Britské impérium říší, nad kterou slunce nezapadalo. Londýn si uvědomoval, že potřebuje se svými državami rychlé a spolehlivé spojení. Proto úředníci ministerstva letectví přišli s plánem Imperiálního vzduchoplaveckého systému. Jeho páteří neměly být ovšem letadla, ale vzducholodě.

Cesty mezi koloniemi měly zajišťovat standardizované typy vzducholodí. Projekt byl proto rozdělen. Stavbu jednoho prototypu řídilo přímo ministerstvo a jeho typ R101 proto dostal přezdívku „socialistická vzducholoď“. „Kapitalistickou vzducholoď“ R100 dostala na starost naopak společnost Vickers.

Firma koupila od vlády opuštěnou základnu RAF Howdenu v Yorkshiru za 61 000 liber a v roce 1925 byla zahájena konstrukce a stavba obra nebes. Šéfkonstruktérem se stal Barnes Wallis. Vickers měl se stavbou řadu problému. Do starých hangárů zatékalo a na duralovou konstrukci to mělo špatný vliv a musela být lakována speciální barvou. Konstrukční práce běžely zároveň se stavbou vzducholodi. Navíc ministerstvo na práci vyčlenilo přesnou částku a rozpočet nesměl být překročen.

R100 nebyla v příčném řezu kruhová, jako například Zeppeliny, ale šestnáctihranná. Wallis využil při projektování trupu geodetickou konstrukci. Ta měla vedle klasických nosníků dvě soustavy úhlopříčných výztuh z profilů tvořících prostorovou čtvercovou síť, která zaručovala neobvykle vysokou kroutivou tuhost kostry vzducholodi. 

Vzducholoď byla složena z 11 standardizovaných sekcí. Ty byly spojeny 16 nosníky, které byly tvořeny třemi navinutými duralovými trubkami. Ty byly spojeny s podélným nosníkem, který vedl po celé délce trupu, 15 rámy. Díky tomu byla konstrukce lodi velmi pevná a díky použitému duralu i lehká.

Vzducholoď byla hotova na konci roku 1929. Na délku měla R 100 220 metrů a v průměru 40, 46 metru. Prázdná loď vážila 107 tun. Maximální hmotnost pak byla 159 tun. Vzhledem k tomu, že na výrobu hélia měli v této době patent pouze Američané, Britové se rozhodli použít k naplnění R 100 vodík.  Obsah 15 plynových vaků byl celkem 146 000 metrů krychlových.

Vzducholoď pohánělo šest dvanáctiválců Rolls-Royce Condor IIIB o výkonu 650 koní. Cestovní rychlost vzducholodi byla 81,2 kilometru v hodině a maximálně dosažená s větrem v zádech 131 kilometrů v hodině. R 100 měla 32 nádrží o objemu 30 400 litrů benzinu. S nimi dokázala R 100 uletět 6950 kilometrů.

Pro cestující byl připraven maximální luxus. Vzducholoď neměla hlavní gondolu a vše potřebné pro cestující bylo ukryto uvnitř tělesa. R 100 měla tři paluby. Na nejnižší palubě se nacházely ubikace pro mužstvo, sklad potravin a rádiová místnost. Na střední palubě byly dvě vyhlídkové promenády, společenská místnost s elektrickým krbem, která sloužila i jako jídelna s kuchyní a 18 čtyřlůžkových kajut. Na třetí palubě byla vyhlídková galérie a 14 dvoulůžkových kajut. Vzducholoď mohla maximálně nést 100 pasažérů a 32 členů posádky.

R 100 se poprvé dostala do vzduchu 16. prosince 1929. Testy vzducholodi probíhaly s minimálními problémy. Obr nebes se velmi dobře ovládal a let v něm byl velmi pohodlný. Došlo jen k drobné nehodě, kdy 4. dubna 1930, poryv větru smýkl s R 100 o dveře hangáru přičemž, byl poškozen ocas stroje. Již 29. července 1930 odstartovala R 100 na cestu do Kanady. 5300 kilometrů vzducholoď zvládla za 78 hodin. V Montrealu vzbudila náležitou pozornost a během 12 dní, kdy ve městě kotvila, si ji každý den přišlo prohlédnout kolem 100 000 lidí.

R 100 provedla nad Kanadou několik propagačních letů, při kterých navštívila Ottawu, Toronto a Niagara Falls a 13. srpna se po 57hodinovém letu vrátila do Velké Británie. To byla labutí píseň nejen R 100, ale i celého britského vzduchoplavectví.  „Socialistická“ R 101 byla daleko horších kvalit, ale její tvůrci chtěli dokázat, že „Kapitalistickou“ R 100 překonají letem do Indii. Doletěli pouze do Francie, kde nedaleko Paříže nad ránem 5. října 1930 R 101 havarovala. Na její palubě zahynulo 46 lidí včetně ministra letectví lord Thomsona.

Havárie R 101 posloužila k zastavení celého Imperiálního vzduchoplaveckého programu. Británii těžce zasáhla krize a program byl neúměrně nákladný. Navíc se ukázalo, že daleko praktičtější a levnější jsou létající čluny. Všechny další lety R 100 byly okamžitě zastaveny. V roce 1931 byla R 100 rozebrána na šrot. Daňové poplatníky vyšla 471 113 liber. Za šrot z ní dostala firma Vickers 600 liber… Zrušeny byly i přistávací věže v Montrealu, Ismáilíji v Egyptě a Karáčí v Indii.

Tak neslavně skončil program, který měl spojit celé impérium. Přesto se nakonec o mnoho let později našlo jedno pozitivum, které pomohlo Británii v nejtěžších hodinách. Barnes Wallis geodetickou konstrukci, kterou si vyzkoušel na R 100, využil u svého jiného, daleko slavnějšího projektu – bombardéru Vickers Wellington. Ten se za 2. světové války stal páteří bombardovacího letectva RAF. Ale to už je jiný příběh. 

Témata:  vzducholoď R 100 vzducholodě Velká Británie letectví a letadla letectví historie

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 22:03

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.