Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Stíhačka měla mnoho prvenství a jen jeden malý problém. Nedalo se s ní létat!

DI-6
DI-6
Foto: Wikimedia Commons

Sovětský svaz měl být zemí, kde dnes mělo být zítra. A to platilo i o zbraních. Takovým strojem měla být i stíhačka Kočerigin DI-6. Ta přinášela do sovětského leteckého průmyslu mnoho novinek a měla znamenat technologický skok vpřed. Co se zvrtlo?

Vývoj nové posily sovětského letectva byl pod vedením Sergeje Alexandrovič Kočerigina začal už v roce 1932. Stroj měl v sobě spojit všechny poznatky a výkřiky tehdejší moderní techniky. Měl to být dvojplošník s celokovovou kostrou, zatahovacím podvozkem se zadním střelištěm. TsKB-11, jak byl program označen, měl zastat nejen práci stíhače, ale i bitevního letadla. První prototyp vzlétl na konci roku 1934 a dubnu a květnu prošel intenzivními testy.

TsKB-11, později přeznačený na DI-6, měl rozpětí 9,94 metrů a délku 7 metrů. Hmotnost prázdného stroje byla 1360 kilogramů a vzletová 1955 kilogramů. DI-6 poháněl motor Švecov M-25, což byla licenční verze motoru Wright R-1820-F3. Jednalo se hvězdicový devíti válec o výkonu 700 koní.

Kostra DI-6 byla z chrom-molybdenových trubek, které byly poprvé v dějinách sovětského leteckého průmyslu spojeny obloukový svařováním. Kostra byla pokryta duralovými plechy a záď plátnem. Posádka byla dvojčlenná. Pilot seděl v otevřené kabině. Střelec ze zadního kulometu poněkud níže v trupu. Komunikace mezi nimi byla tedy značně komplikovaná.

Absolutní novinkou, která byla neobvyklá i ve světě, byl zatahovací podvozek. DI-6 byl první sériově vyráběný dvojplošník na světě jím vybavený. Systém podvozku nebyl založen na hydraulice, ale na lanech. Výkony stroje nebyly na rok 1934 špatné. Dostup byl 7000 metrů, dolet 500 kilometrů a maximální rychlost byla 372 kilometrů.

DI-6 byl vyzbrojen dvěma synchronizovanými kulomety ŠKAS 7,62 milimetrů pro palbu vpřed. Zadní střelec měl k dispozici jeden kulomet ŠKAS. Každá zbraň měla zásobu 750 kusů munice. Pod křídly mohl stroj nést 40 kilogramů bomb. Bitevní modifikace DI-6 Sh měl pod křídly podvěšeny čtyři kulomety PV-1 7,62 milimetrů, což byla letecká varianta kulometů Maxim. Vedle toho dostal tato verze pancéřování přídě a posádka pancéřové sedačky. Tato úprava byla asi o 160 kilogramů těžší. 

Testy nedopadly pro DI-6 dobře. Stroj nebyl spolehlivý ani obratný. Nezvládl ani základní obraty, a při každé nepozornosti pilota přecházel do vývrtky. Stroj čekaly velké úpravy. Přesto, že se rozhodně letové schopnosti stroje nestaly ideálními, na konci roku 1935 byla spuštěna výroba. Bylo to v době, kdy byl do výzbroje zařazován stíhací jednoplošník Polikarpov I-16. Vedle moderní konstrukce se tak objevil archaický hybrid DI-6.

1. května 1936 přeletěla během přehlídky nad Rudým náměstím formace DI-6. To byl vrchol kariéry letounu. Celkem bylo vyrobeno 222 strojů z čehož bylo 60 kusů v bitevní verze. Několik letadel mělo dvojité řízení pro výcvik pilotů. V roce 1939 se měla šedesátka strojů zúčastnit zabrání Polska, ale sešlo z toho. Letouny byly až příliš zastaralé a brzy začalo vyřazování DI-6 z prvosledových jednotek. K 1. červnu 1941 jich sovětské letectvo mělo ve stavu ještě 60, ale 40 jich bylo neletuschopných. Většina strojů byla zničena na letištích v prvních dnech operace Barbarossa.

DI-6 patří k méně známým strojům. Do boje se nikdy nepodíval. Nejdůležitější bylo, že si na něm konstruktéři vyzkoušeli nové postupy, které pak využily během konstruovaní náročnějších strojů během 2. světové války. Do dnešních dnů se žádný DI-6 nezachoval. V moskevském parku Vítězství stojí jen méně zdařilá replika stroje.  

Témata:  letadla II. světové války DI-6 letectví a letadla Sovětská armáda II. světová válka

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 22:03

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.