Psal se rok 1917 a 1. světová válka byla v plném proudu. Začínalo však být jasné, že země Dohody mají nad Centrálními mocnostmi navrch. Začala se chystat ofenziva, která měla rozdrtit císařské Německo. Prorazit linie měl obrovská francouzská „Pozemní bitevní loď“.
Char2C nebo Char de ruptura (Průlomový tank) měl být schopen překonat i těžký blátivý terén, překonat zákop o délce 5,2 metru, mít dostatečnou palebnou sílu pro podporu pěchoty a ničit nepřátelské opěrné body bez podpory vlastního dělostřelectva. Brzy začalo vznikat monstrum, které nemělo obdoby.
Trup měl krabicový tvar a připomínal britské tanky Mark. I. Na délku měl stroj 10,27 metrů, na šířku 2,95 metru a na výšku 4,01 metru. Na svoji dobu mě stroj ohromné pancéřování. Čelo mělo 45 milimetrů, boky 30 milimetrů, záď 25 milimetrů a dno a strop stroje 15 a 10 milimetrů. S tím si pěchotní zbraně německé armády, a především její nejrozšířenější kanon ráže 77 milimetrů, v roce 1918 neporadily. Hmotnost dosáhla 69 tun a Char2C dlouho držel rekord jako nejtěžší do služby zařazený tank.
Původně byl stroj vybaven dvanáctiválcem Renault o výkonu 220 koní. Později však Francouzi vyměnili svůj motor za dva šestiválce Mercedes o výkonu 200 koní, ze sestřelené německé vzducholodi. Po pádu Německa nakonec padla volba na kořistní šestiválce Maybach s výkonem 250 koní. Pro plynulejší pohyb stroje motory roztáčely dva generátory a ty dodávaly energii elektromotorům, které teprve rozhýbaly celý tank. Maximální rychlost byla 15 kilometrů a minimální v terénu 2 kilometry v hodině. Dojezd byl 150 kilometrů. Spotřeba byla 10 litrů benzínu na kilometr!
Hlavní výzbroj tanku tvořil kanón vzor 1897 ráže 75 milimetrů s dlouhou hlavní v otočné věži. Ta měla poprvé v dějinách konstrukcí tanků tříčlennou posádku velitel-nabíječ-střelec. Díky tomu stroj dokázal vystřelit slušných 15 ran v minutě s dostřelem až 7000 metrů. Zásoba munice byla 125 kusů. Vedle toho měl tank k obraně proti pěchotě čtyři kulomety Hotchkiss 7,5 milimetru. Jeden byl v čele tanku, dva v bocích a jeden v otočné věžičce na zádi.
Posádku tanku tvořilo dvanáct lidí: řidič, velitel, střelec, nabíječ, čtyři střelci z kulometů, mechanik, elektrikář, pomocný mechanik a radista. Při zkouškách, které probíhaly mezi 20. prosincem 1917 a 20. únorem 1918 tank prokázal dobré jízdní vlastnosti. Dokázal překonat 6 metrů široky a 4 metry hluboký kráter po výbuchu, zlomit 28 centimetrů široký kmen stromu, 90 centimetrů vysokou zeď a přebrodit 1,5 metrů hlubokou řeku. Problémem byl složitý a poruchový pohon.
Francouzská armáda byla nad novým strojem rozpolcena. Generál Philippe Pétain navrhoval projekt zrušit a věnovat se spojeným projektům se spojenci. Naopak ministerský předseda Georges Clemenceau tank podporoval. Názor politika převážil a pro ofenzivu 1919 bylo objednáno 300 Char2C. Francouzský průmysl byl však velmi slabý a přetížen a konstrukce strojů složitá. Musely se vyrábět v loděnicích v La Seyne-sur-Mer na jihu Francie. Když válka skončila nebylo hotovo ani jedno z monster.
Z prestižních důvodů se však ve výrobě pokračovalo, i když daleko pomalejším tempem a v daleko menším množství. Celkem bylo vyrobeno 10 kusů. Ty dostaly služební čísla 90 až 99 a byly pojmenovány po francouzských regionech Poitou, Provence, Picardie, Alsace, Bretagne, Touraine, Anjou, Normandie (přejmenován v roce 1939 na Lorraine), Berry a Champagne. V roce 1926 byl Champagne experimentálně vyzbrojen věží s houfnicí ráže 155 milimetrů. Tank však byl brzy upraven do původní podoby. V roce 1939 pak Normandie dostala novou výztuž čela, a pancíř tak dosáhl 90 milimetrů. S tankem by si tak v boji mohl poradit jen německý kanón ráže 88milimetrů. Hmotnost stroje přesáhla 75 tun a stal se tak nejtěžším tankem zařazeným do výzbroje v dějinách.
Osud Char2C byl smutný. Po začátku 2. světové války byly mobilizovány i tyto staré tanky. Tanky se neustále přesouvaly po železnici a nikdo neměl odvahu je nasadit do boje. Pro Němce, a především jejich Stuky, by byly lákavým a příliš pomalým cílem. Tanky uvízly ve zmatcích na železnici. Krátce před podepsáním příměří, 15. června 1940, posádky dostaly rozkaz vyhodit své stroje do vzduchu. U Champagne však nálož selhala a zmocnili se ho Němci, kteří jej odvezli na výstavu válečné kořisti v Berlíně. Poté po něm veškeré stopy mizí. V roce 1945 se jej údajně měla zmocnit Rudá Armáda, ale důkazy k tomu chybí.
Char2C byl dítětem své doby. V roce 1919 měl vést dohodový útok proti císaři a lze předpokládat že by si vedl v této úloze slušně. O 20 let později, v nové válce, byly již obrovská monstra naprosto zastaralá a stala by se jen cílem pro moderní zbraně nepřítele. To, že se Char2C nedostaly do boje, s největší pravděpodobností zachránilo život jejich posádkám. Ve službě je držela jen jejich velikost a pocit prestiže, kterou z toho francouzská armáda měla.
Témata: I. světová válka, Char 2C, Francie, Francouzská armáda, II. světová válka, tanky, zbraně
Související
24. července 2020 19:59
27. června 2020 16:44
16. května 2020 22:03
20. února 2020 22:00
4. února 2020 21:49
6. prosince 2019 9:09