Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Stíhačka měla rozměry menšího dopravního letadla. Sestřelit B-52 by pro ni nebyl problém!

Tupolev Tu-128
Tupolev Tu-128
Foto: Wikipedia **www.wikipedia.org**

Sovětský svaz byl největší zemí světa a tento titul byl vždy pro jeho obranu potíží. Bylo potřeba vyvinout zbraně, které v jiných zemích nebyly potřeba. Takovou zbraní byla i dálková záchytná stíhačka TU-128, která měla rozměry malého dopravního letadla.

V 50. letech se sovětské vedení začalo obávat nenadálého amerického útoku, který by přišel ze severních nebo dálněvýchodního směru. Obě oblasti byly pusté a existovalo v nich jen několik vojenských základen včasného varování. Bylo tedy potřeba zcela nového stroje, který by hrozbu dokázal eliminovat.

Práce na stroji začala v roce 1958 v konstrukční kanceláři Tupolev a prototyp označený Tu-28-80 vzlétl už o tři roky později roku 1961. Na stíhačku měl nový Tupolev rozměry skutečně grandiózní. Délka byla 30,06 metru a rozpětí 17,53 metrů. Hmotnost prázdného letounu byla 25 850 kilogramů a maximální vzletová 43 620 kilogramu. Rozměry a hmotnost dvojmístné stíhačky byly zhruba srovnatelné s dopravním letadlem Douglas DC-6 pro 54 cestujících!

Výkony stroje však byly naprosto jinde. Dva proudové motory Ljulka AL-7F-2 o maximálním výkonu 99 kn dokázaly prázdný letoun hnát rychlostí až 1995 kilometrů v hodině s výzbrojí 1665 kilometrů v hodině. Maximální dostup stroje byl 15 600 metrů a dolet 2565 kilometrů. Později se počítalo s výměnou motorů a stroj by dosáhl rychlostí 2100-2400 kilometrů v hodině s vyzbrojí. K tomu ovšem nedošlo.  

Velmi zajímavá byla výzbroj. Stroj neměl kanóny ale pouze raketovou výzbroj. TU-128 nesl čtyři rakety Bisnovat R-4 (K-80) o hmotnosti 300 kilogramů a dostřelem 37 kilometrů. U novějších verzi byl dostřel až 50 kilometrů. Tu-128 měl výkonný radarový systém RP-SM Smerš-M s dosahem 50 kilometrů (po modernizaci všech strojů na verzi Tu-126M se zvýšil na dosah na 100 kilometrů). Zamknout cíl pak systémy dokázaly na 30-40 kilometrů (později na 70 kilometrů).

Bojové systémy obsluhoval operátor radaru a pilot se mohl plně soustředit na ovládání stroje. Tu-128 dokázal sestřelit přilétající bombardér z 2 až  25 kilometrů (později až 40 kilometrů) a rozdíl mezi výškou stíhače a cíle mohl být až 10 000 metrů. K-80 prvních verzí dokázala sestřelit cíl pohybující se rychlostí až 2 Machy ve výšce 21 000 metrů. Po modernizaci se cíl mohl pohybovat rychlostí i 3 Machy ve výšce 500 až 23 000 metrů. Střely měly být teoreticky účinné i proti křižujícím střelám.

Vzhledem k velikosti Tu-128 neměl stroj právě vysokou manévrovatelnost a stroj zvládl přetížení jen 2,5 G (pro srovnání MiG-21 zvládl tehdy slušných 7 G). Vysoké manévry však stroj nepotřeboval. Tu-128 se měl ve vysoké rychlosti nad Antarktidou přiblížit k přilétajícím americkým bombardovacím svazům a sestřelit co nejvíce strojů protivníka. Vzhledem k tomu, že srdcem amerického bombardovacího letectva byly bombardéry B-52, které mrštností neoplývaly, TU-128 na ně měla stačit.

Výroba, která probíhala mezi léty 1966 až 1970 dala celkem 188 strojů včetně 14 výcvikových strojů UT. Do výzbroje byl Tu-128 přijat v roce 1965 a v kódu NATO byl překřtěn na Fiddler. (Houslista, Šumař). Šumař sloužil na těch nejdrsnějších a nejvzdálenějších základnách celého sovětského impéria jako byl Archangelsk, letiště Amderma u Karského moře, Savvaty nebo Bělaja u Irkutska. Až na občasné vzlety proti narušitelům byla služba stroje klidná. Jedinou akcí, kdy stroj musel použít raketu, bylo sestřelení amerického meteorologického balónu nad Kazachstánem v roce 1975.

I přes drsné podmínky služby Tu-128 prokázal svoje kvality a poslední stroje ve službě vydržely až do roku 1992, tedy plných 27 let.  Vzhledem k vysoké specifikaci stroje na sovětské podmínky k jeho exportu nikdy nedošlo. Proto se jedná o méně známý stroj, i když už jenom jeho velikost, která z něj dělá největší stíhací letoun na světě, právem zasluhuje pozornost.

 

Témata:  Sovětská armáda Tupolev Tu-128 Sovětský svaz letectví a letadla studená válka

Související

Aktuálně se děje

22. listopadu 2024 14:38

Zklamaná Eva Pavlová. Prezident prozradil, co se dotklo první dámy

Eva Pavlová je jako první dáma velmi aktivní, přesto se před několika týdny stala pro mnoho občanů terčem. Jak už to tak někdy bývá, důvodem byly peníze. Prezident Petr Pavel nyní prozradil, že jeho manželka byla zklamaná z toho, co se kolem její osoby rozpoutalo. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.