Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Raketový zázrak z Uralu měl ničit tanky NATO. Proč skončil v zapomnění?

IT-1
IT-1
Foto: Wikimedia Commons

V 50. letech vládlo v Sovětském svazu okouzlení raketami. Rakety měly v armádě nahradit vše, a proto vznikl i návrh tanku, který by místo kanónu měl pouze rakety. A skutečně. Touha sovětských generálů a Nikity Chruščova osobně byla splněna. Dlouho se však z nového stroje neradovali

Vývoj IT-1 (Istrebitěl tankov-stíhač tanků) začal pod vedením Alexandra Emmanueloviče Nudelmana v roce 1958 a první prototyp byl předveden Chruščovovi krátce před jeho pádem v roce 1964. Konstruktéři použili podvozek tanku T-62. To omezilo náklady na údržbu. IT-1 vážil 37,5 tuny. Čelní pancíř a pancéřování kupole s raketami měl 200 milimetrů. Maximální rychlost stroje byla 50 kilometrů v hodině a dojezd 450 kilometrů.

Výzbroj tanku tvořil protitankový raketový systém 3M7 „Drakon“. Stroj byl vybaven na svou dobu žhavou novinkou – nočním viděním, takže mohl operovat i v noci. Střelec musel po celou dobu držet cíl v hledáčku nitkového zaměřovače. Raketa byla korigována pomocí rádia. Systém měl celkem sedm frekvencí a dvě sady řídících kódů.

Po zaměření cíle se na stropě kupole otevřela malá dvířka, z niž se na startovací kolejničce vysunula raketa. Ta vážila 50 kilogramů. Její řídící systém se s IT-1 spojil až po půl vteřině letu a do té chvíle byla raketa neřízená. Za tu dobu raketa uletěla zhruba 300 metrů. Kolem tanku tak vznikala slepá zóna, ve které IT-1 nebyl schopen účinně použít raketový systém. Maximální dolet rakety byl 3300 metrů. V noci pak byly celý systém značně omezen a dokázal zasáhnout cíle jen ve vzdálenosti 400 až 600 metrů. Raketa dokázala prorazit 250 milimetrový pancíř.

Nabíjení raket bylo založeno na revolverovém systému a bylo velmi rychlé. Problémem byla značná velikost střel. V tanku mohlo tak být vezeno jen 15 padesátikilových střel. Dvanáct jich bylo v zásobníku a tři v nepancéřované schránce. Posádku tvořili tři muži – řidič, velitel a střelec. Ti měli k obraně proti pěchotě k dispozici ještě kulomet PK 76,2 milimetrů s 2000 náboji.

Sérová výroba byla zahájena v roce 1968 v Uralské tankové továrně číslo 183 v Nižním Tagrilu. Byla ukončena po dodání 193 kusů v roce 1970. IT-1 měly postupovat s pěchotou a likvidovat tanky nepřítele. Veškeré vyrobené stroje byly dislokovány v běloruském a karpatském vojenském obvodu. Brzy se však ukázaly slabiny stroje. IT-1 byl velký, nedokázal se ubránit útoku pěchoty a systém 3M7 byl již notně zastaralý, i když spolehlivý. Uvádí se, že dokázal zasáhnut cíl v 96,7 %. Naváděcí systém byl však složitý a obrovský, vážil 520 kilogramů a posádku museli tvořit profesionální vojáci, protože výcvik v používání systému trval příliš dlouho, a u vojáků základní služby by se nevyplatil.

Když byl roku 1970 do výzbroje zaveden protitankový systém 9K111 Fagot, který byl daleko menší, jednoduše přenosný, ale stejně výkonný jako 3M7, bylo rozhodnuto. V roce 1970 IT-1 byl vyřazen po pouhých třech letech ze služby. IT-1 se nikdy nedostal do boje ani nebyl exportován. Většina raketových tanků byla přestavěna na ženijní vozidla. Dodnes se zachoval jeden jako muzejní exponát v tankovém muzeu Kubinka u Moskvy. Nápad na raketový tank byl nepochybně dobrý, vývoj však trval příliš dlouho, takže při zavedení do výzbroje, byl stroj již notně zastaralý. 

Témata:  studená válka IT-1 tanky Sovětská armáda zbraně

Související

Aktuálně se děje

3:50

Počasí připraví situaci, která může překvapit řidiče. V pátek ráno si dejte pozor

Moravané a Slezané se v pátek ráno mohou těšit na sněhovou nadílku, avizují meteorologové. Od středečního dopoledne platí příslušná výstraha, která však nejde úplně do detailu. Podle expertů sice nepůjde o extrémní situaci, ale zejména řidiči by si měli dávat pozor. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.