Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Potomek nacistických stihaček v Jižní Americe definitivně dolétal. Vzlétne znovu jako Fénix?

FMA IA 58 Pucará
FMA IA 58 Pucará
Foto: Wikimedia Commons

Argentinský letecký průmysl patří mezi nejvyspělejší v Jižní Americe. Není tajemstvím, že jej po 2. světové válce pomáhali vytvořit i němečtí odborníci. Jeho nejproslavenějším výrobkem je bitevní a protipovstalecký letoun FMA IA 58 Pucará (kečuánsky pevnost). Přestože stroj vzlétl poprvé v 60. letech, měl mnoho společného s válečnými konstrukcemi nacistického Německa.

Požadavek na nový stroj vydalo argentinské letectvo v polovině 60. let 20. století. Nové letadlo mělo sloužit k hlídkování, protipovstaleckému boji a podpoře jednotek. Aerodynamické testy probíhaly na dřevěném kluzáku. První prototyp poháněný dvěma turbovrtulovými motory Garrett TPE-331-U303 s výkonem 904 koní vzlétl 19. srpna 1969. Testy pevnosti draku probíhaly i ve Francii, kam byl jeden prototyp tajně převezen. Původně se stroj měl jmenovat Delfín, ale na návrh manželky zkušebního pilota, bylo jeho jméno změněno na kečuánské označení pevnosti – Pucará.

FMA IA 58 Pucará je celokovové duralové konstrukce s ocasními plochami ve tvaru do T. Ty stroji zabezpečují dobrou manévrovatelnost, ale především krátký vzlet a omezení nebezpečí poškození při tvrdém přistání a startu. Start může být ještě zkrácen použitím startovacích raket na pevné palivo JATO. Bitevník je vybaven i nízkotlakými pneumatikami a Pucará může operovat z nejhorších nezpevněných povrchů letišť pouští a pamp. Odpružení podvozku je fakticky shodné s německým Ju 88.

Rozpětí Pucary je 14,5 metru a délka 14,25 metru. Hmotnost prázdného stroje je 4000 kilogramů a 6800 kilogramů je maximální vzletová. Sériové stroje dostaly výkonnější a spolehlivější motory Turbomeca Astazou XVIG s 978 koni každý. To dává stroji maximální rychlost 500 kilometrů v hodině. Drak je však předimenzovaný a při použití silnějších motorů by stroj mohl teoreticky dosáhnout i rychlosti 750 kilometrů v hodině. Dostup stroje je 10 000 metrů.

Velká pozornost byla věnována bezpečnosti posádky. Letadlo má velmi slušnou pancéřovou ochranu a nádrže na 1750 litrů paliva jsou samosvorné. Všechny systémy včetně vysouvání podvozku a klapek jsou hydraulické. Jednoduchá hydraulika je daleko odolnější proti poškození než pneumatické systémy. Vedle toho má posádka k dispozici katapultovací sedačky Martin-Baker Mk 6AP6A, které mohou být použity, i když letadlo stojí, a dvojí řízení. V případě zranění pilota může tedy se strojem letět i operátor zbraní.

Výzbroj Pucary je skutečně mohutná. Konfigurace kanónů a kulometů je inspirace z Messerschmittu Bf 110. Pod kabinou pilota jsou dva 20 milimetrové kanony Hispano-Suiza HS.804 se zásobou 270 nábojů na hlaveň. Na bocích kabiny jsou na každé straně dva kulomety 7,62 milimetrů Browning FM M2-20 s celkovou zásobou 3600 nábojů. Pod tři pylony může být podvěšena různorodá výzbroj včetně nádrží s napalmem, bomb, neřízených raket, torpéd nebo kontejner s dalšími kulomety. Lze samozřejmě podvěsit i přídavné nádrže. Od hmotnosti výzbroje se odvíjí i dolet. Při maximální možné hmotnosti výzbroje je dolet stroje jen 350 kilometrů. Při přeletové úpravě stroj zvládne uletět 3700 kilometrů.

První sériové stroje dostalo argentinské letectvo v roce 1975, a již v témže roce je čekal i křest ohněm, když byly nasazeny proti levicovým gerilám. Konflikt, který stroj proslavil po celém světě se udál v roce 1982. Před válkou o Falklandy s Velkou Británií měli Argentinci 60 Pucar. Pucara byla jediný strojem schopným operovat z malého letiště v Port Stenley. Pucary dokázaly zpomalovat britské jednotky, a jedna z Pucar dokonce dosáhla jediného argentinského sestřelu během války, kdy 28. května 1982 zasáhl argentinský bitevník britský vrtulník Westland Scout.

Argentinci ztratili v boji o Falklandy celkem 24 strojů. Pouze tři ovšem byly sestřeleny. Další tři byly zničeny britským bombardováním, šest při nájezdu speciální jednotky SAS, jeden byl poškozen při přistání a jedenáct padlo do rukou Britů jako válečná kořist. Naopak Britové se naučili Pucar obávat. Po válce o stroj projevilo zájem mnoho letectev. Vedle sousedních jihoamerických zemí jako Brazílie, Paraguay nebo Venezuela si letadlo přijeli prohlédnout i zájemci z Iranu, Iráku, Zairu, Mauretánie nebo Středoafrické republiky. Objednávky ovšem přišly pouze z Kolumbie, Uruguaye a Sri Lanky, kde si stroje zabojovaly proti Tamilským tygrům. Exportní neúspěch tkvěl nejen v nízkém servisu, který mohla Argentina poskytnou, ale malé výrobní kapacitě továrny FMA.

Celkem bylo vyrobeno 110 Pucar. Poslední z nich sjel z výrobní linky roku 1993. Během let počet letadel ve službě klesal. Kolumbijci vyřadili své čtyři stroje již v roce 1998, na Sri Lance dolétaly Pucary o rok později, a v Uruguayi v roce 2017. V říjnu 2019 bylo posledních 24 vyřazeno i v Argentině. Leč to není rozhodně konec stroje! Armáda hodlá veterány modernizovat.

Pucary dostanou nové motory Pratt & Whitney Canada PT-6A-62, radar, laserové zaměřovače, satelitní komunikaci a novou senzorovou výbavu. Tato verze bude pojmenována Pucará Fénix. Změní se také jejich určení. Z bitevníků se stanou pohraniční hlídkové stroje. Ve službě bude Pucará ještě minimálně dalších 10 až 20 let. Stroj by tak měl vydržet v činné službě neuvěřitelných 65 let.  Zda skutečně Pucará tak dlouho ve službě vydrží, ukáže budoucnost. Zájemci o tento stroj si jej ovšem mohou prohlédnout jako historický exponát již dnes. Do Velké Británie bylo jako válečná kořist odvezeno šest strojů, které jsou dnes v expozicích válečných muzeí.

Témata:  studená válka FMA IA 58 Pucará válka o Falklandy Argentina Velká Británie letectví a letadla vojenská letadla

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 22:03

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.