Taylor Swift vydala 19. dubna loňského roku, úderem půlnoci, své jedenácté studiové album The Tortured Poets Department (TTPD). Jednalo se o jakýsi emocionální výprodej, kde Swift na 31 skladbách pitvala své vztahy s rockovou hvězdou Mattym Healym a hercem Joe Alwynem, zatímco se vymezovala vůči kritikům na sociálních sítích a dokumentovala tlaky spojené se slávou.
Kritické recenze byly přinejlepším vlažné. Hudební magazín NME naznačil, že jde o „ojedinělý přešlap“ s některými „trapnými“ texty. New York Times album popsal jako „uzavřené“ a „sebestředné“. Přestože ohlasy zjevně neodpovídaly téměř všeobecnému nadšení, které provázelo její dřívější tvorbu, nezáleželo na tom. Spotify album prohlásilo za nejstreamovanější za jediný den ve své historii. Ve Spojeném království zaznamenalo největší prodej v prvním týdnu za sedm let.
Komerční úspěch TTPD byl nepochybně podpořen rekordním turné Eras Tour a zvýšeným zájmem o její hudbu. Její nejnovější album, The Life of a Showgirl, které vychází zítra, pravděpodobně překoná veškerá očekávání. Již nyní si jej na Spotify předuložilo přes pět milionů fanoušků, což je historicky nejvyšší počet, a předobjednávky speciální vinylové edice byly vyprodány za méně než hodinu.
Taylor Swift se ve svých 35 letech zdá být příliš velká na to, aby selhala. Její pozice mezi největšími umělci všech dob je jistá. Co ji odlišuje, je to, že překročila hranice hudebního průmyslu a vybudovala kolem sebe vlastní vesmír. Díky složitým jednáním získala vlastnictví svých autorských práv, což znamená, že není závislá na nahrávacích společnostech jako jiní umělci. Kolem sebe má armádu ultra-věrných „Swifties“ – desítky milionů fanoušků, kteří si její nejnovější dílo koupí bez ohledu na kritické recenze.
Analytička Tatiana Cirisano uvádí, že Swift si vybudovala impérium, kde jí nemůže nikdo nic nařizovat, kromě ní samotné. Jádrem jejího úspěchu je železná kontrola nad její veřejnou image. Swift od roku 2023 neposkytla hloubkový rozhovor mainstreamovému magazínu. Znamená to, že fanoušci se o ní dozvídají pouze to, co ona sama vypustí – ať už jde o příspěvky na sociálních sítích, nebo detaily v textech. Své nedávné zasnoubení s hráčem amerického fotbalu Travisem Kelcem oznámila na vlastním Instagramu. Historicky Swift vždy oceňovala přímou komunikaci s fanoušky, která začala již v jejích teenagerských letech na platformách jako MySpace a Tumblr.
Swift také převzala kontrolu nad svými hudebními právy, což je stále překvapivě neobvyklé. V roce 2019 se veřejně dostala do sporu se svou starou nahrávací společností Big Machine Records, poté co prodala práva na jejích prvních šest alb manažerovi Scooteru Braunovi, kterého obvinila ze šikany. Swift se následně rozhodla nahrát svých prvních šest alb znovu pod názvem „Taylor’s Version“, čímž v podstatě nahradila originály. Spoléhala na právní kličku: zatímco stará společnost vlastnila hlavní nahrávky (master’s rights), ona si ponechala publikační práva k melodii a textům. To jí umožnilo odmítnout rádiím a televizím, aby hrály originální verze, pokud nepustí její novou, re-nahranou verzi, kterou ona kontroluje.
Při podepisování nové smlouvy v roce 2019 navíc Swift trvala na tom, že získá obě práva – k nahrávkám i publikaci – což jí dává absolutní kontrolu nad tím, kdy a jak je její hudba přehrávána. Na vrcholu ságy letos v květnu odkoupila práva k nahrávkám od své staré společnosti. Hudební historička Annie Zaleski oceňuje, že Swift demystifikovala složité obchodní záležitosti pro ostatní umělce.
Vzhledem k tomu, že Swift vydělala jmění psaním o zlomených srdcích, vyvstává otázka, zda její zasnoubení neovlivní fanoušky, kteří se s těmito texty ztotožňovali. Analytici však poukazují na to, že „Swifties“ už dnes zahrnují mnoho generací, od dlouholetých fanoušků country až po teenagery na Eras Tour. Texty Swift se navíc od jejích raných alb vyvinuly a mají větší hloubku.
Největším problémem však může být změna hudebního vkusu. Nová generace zpěvaček odmítá dokonalost Swift a namísto toho se vyžívá v nedokonalosti a nejistotě. Analytička Cirisano vnímá novou náladu apatie a nihilismu. Zpěvačky jako Charli XCX nebo Lola Young (která zpívá: „Kouřím jako komín… a každých čtrnáct dní dělám Britny“) se hodí do tohoto nového trendu, který je „chaosem a emocionálním zmatkem“. Swift, která se v prosinci dožije 36 let, se tomuto trendu ne zcela přizpůsobuje, protože vždy zosobňovala spíše „všestranně americkou královnu plesu“.
Zároveň však platí, že čím větší je výška, tím větší je pád. Úspěch Swift nevyhnutelně přitahuje kritiku z mnoha stran. Environmentální kritici poukazují na létání soukromým tryskáčem a někteří fanoušci ji nazvali „kapitalistickou Taylor“ kvůli vysokým cenám vstupenek. Nedávno se také dostala do křížku s politiky, včetně Donalda Trumpa, který na své sociální síti napsal: „NESNÁŠÍM TAYLOR SWIFT!“ Navzdory tomu se analytici shodují, že případný úpadek je mnoho let daleko a zítřejší vydání alba téměř jistě překoná nové rekordy.
Témata: Taylor Swiftová
Související
26. září 2025 20:13
29. srpna 2025 20:27
28. srpna 2025 9:46
27. srpna 2025 20:26
27. srpna 2025 18:41
27. srpna 2025 17:20