Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Tragická nehoda vlaku ve Studénce: U soudu vypovídají znalci

soudy
soudy
Foto: Pixabay

Nový Jičín - Konstrukce, která podepírala zřícený most ve Studénce, byla dostatečně nosná, řekl dnes znalec u soudu, který se zabývá železničním neštěstím z roku 2008. Únosnost konstrukce několikanásobně přesahovala váhu mostu. Vladimír Doležel z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice míní, že příčinu zřícení mostu je potřeba hledat jinde. Na most podle něj muselo působit i jiné než svislé zatížení. Dnes to řekl před soudemv Novém Jičíně, který pokračuje v projednávání případu. V roce 2008 do trosek opravovaného mostu narazil vlak. Osm lidí nehodu nepřežilo.

Posudek, který dnes Doležel u soudu v Novém Jičíně představil, je poslední důkaz v celém procesu. Po něm soudce chce hlavní líčení odročit, pravděpodobně za účelem přednesení závěrečných řečí.

Posudek, na kterém Doležel s kolegy pracoval, se zabýval především únosností konstrukce, která podepírala rekonstruovaný most.

Takzvané bárky byly podle něj dostatečně únosné, aby vydržely váhu mostní konstrukce, která na ně svisle tlačila. Tvrdí, že konstrukce by odolala, pokud by přenášela jen toto zatížení. Na zřícení mostu se tak podílely i další vlivy.

"Bylo tam něco jiného, než jen svislé zatížení," řekl Doležel. Dodal, že pokud by konstrukce přenášela jen svislé zatížení, deformovala by se jinak než v tomto konkrétním případě. O konkrétní příčině zřícení mostu ale zatím s novináři mluvit nechtěl.

Témata:  vlaková havárie Studénka (8. srpna 2008 v 10:30 hodin) soudy Studénka

Související

Aktuálně se děje

12:24

Počasí zaúřaduje. K intenzivnímu sněžení se přidá i další jev

Na Moravě a ve Slezsku může napadnout ještě o pár centimetrů více, než se původně předpokládalo. Vyplývá to z nejnovějšího znění výstrahy, v němž Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upřesnil její časovou a územní platnost. Meteorologové zároveň přidali varování před silným větrem. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy