reklama

Skutečnost, že po zapojení stanic měření emisí do informačního systému stanic technické kontroly mnoho provozovatelů ukončilo svůj provoz, potvrdil i předseda Sdružení provozovatelů stanic technické kontroly Michal Cuc. Zavádění nových povinností při měření emisí podle něj znamenaly pro poskytovatele náklady v řádech statisíců.

Nejnákladnější položkou byla pro většinu z nich zejména potřeba nových měřicích přístrojů, jejichž součástí musí být nově i technologie pro diagnostiku. Zařízení navíc musí umožňovat vyhodnotit měření, vytisknout protokol a odeslat data do informačního systému ministerstva dopravy. Vedle toho museli ve stanicích pořídit například i fotoaparáty nebo softwarové programy pro práci s fotografiemi. Některým provozovatelům navíc vzrostly i náklady na zaměstnance.

Velkou část z úbytku stanic tvoří autodílny, kterým se už nevyplatilo měření emisí dále nabízet. Podle prezidenta Svazu prodejců a opravářů motorových vozidel Josefa Lhotáka řadu opraven přiměla k uzavření provozu měření emisí vedle vysokých nákladů i nechuť k novým pravidlům. Ty totiž výrazně prodloužily čas kontroly emisí a ta teď zabere až dvojnásobek původního času. Zpřísněné normy zavedly náročnější metodiku kontroly a práce mechaniků se tak výrazně změnila.

Nové povinnosti navíc přiměly provozovatele stanic ke zdražení, většinou kolem zhruba 20 procent z dosavadních cen. "Je možné, že to není poslední zdražení. Nejde jen o prodloužení časů focením, ale i jiné problémy, které se vyskytují spojením diagnostického zařízení s jednotkou v motoru a s některými závadami, které hlásí diagnostická jednotka. Jde zejména o starší vozidla," dodal Cuc s tím, že další zdražení lze očekávat především u kamionů, u kterých se měření prodloužilo nejvýrazněji.

Podle údajů ministerstva dopravy z počátku dubna byly za první čtvrtletí letošního roku při měření emisí pořízeny více než tři miliony fotografií při celkem 563.669 kontrolách. Provozovatelé stanic musí nově od letošního roku evidovat informace o každé prohlídce, včetně fotografií, do online databáze ministerstva. Povinně se musí fotit poznávací značky, identifikační číslo vozidla, takzvaný VIN kód a stav tachometru. Stejný informační systém využívají i stanice technické kontroly (STK), pro které tato povinnost platí od ledna 2016. Ministerstvo tím chtělo zamezit situacím, kdy některá vozidla získala záznam o úspěšné kontrole emisí, aniž by stanici ve skutečnosti navštívilo.