Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Přetížené kamiony? Ťok chce prosadit, aby vozily méně nákladu než 48 tun

Dan Ťok, ministr dopravy
Dan Ťok, ministr dopravy
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Praha - Maximální limit pro hmotnost nákladu kamionů na českých silnicích by se měl podle návrhu ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) snížit. Nyní lze vozit až 48 tun nákladu, státy EU přitom dovolují na jeden kamion v průměru 42 tun.

Ťok v rozhovoru pro Hospodářské noviny řekl, že hodlá prosadit nejen nižší maximální náklad, ale také intenzivnější kontroly na silnicích. Nyní policie prověřuje váhu kamionů namátkově, do budoucna by je mohla hlídat kontrolní síť podobná mýtným branám.

Podle ministerstva dopravy mnoho kamionů nedodržuje ani současné, méně přísné váhové limity. "U 60 procent loni kontrolovaných nákladních vozidel se potvrdilo podezření z porušení hmotnostních limitů," uvedlo ministerstvo s tím, že kvůli váze policie prověřila přes 2000 kamionů. Českem podle údajů z mýtného systému projede za týden 50.000 kamionů.

Největší zátěž pro silnice představují nákladní vozy, které jezdí pouze po Česku. Pokud dopravci zboží vyvážejí za hranice, musí dodržovat tamní pravidla a auta nakládat méně. Největší problém je podle Ťoka s kamiony, které převážejí stavební materiály.

Dopravním firmám se návrh snížení maximální povolené hmotnosti nelíbí. Obávají se, že opatření jejich služby zdraží. Nejčastěji nejsou placeni od ujetých kilometrů, ale od přepravené tuny materiálu. 

Kamiony jsou podle Ťoka také jednou z hlavních příčin špatného stavu tuzemských vozovek.

"Rozhodně se nejedná o opatření, které by pomohlo vyřešit problém s českými silnicemi, jež jsou ve špatném stavu," zkritizoval mluvčí sdružení Česmad Martin Felix návrh ministra. České silnice jsou podle Felixe uzpůsobeny pro jízdu téměř padesátitunových nákladních vozů. Pro zatížení vozovky je podle něj klíčové, jak je hmotnost rozdělena na jednotlivé nápravy. Pro jednu nápravu platí v EU maximální limit deset tun. Podle Felixe dopravci v posledních letech investovali do dražších souprav s větším počtem náprav. 

Témata:  nákladní doprava Dan Ťok dálnice silnice

Související

Aktuálně se děje

13. října 2025 16:49

Agáta Hanychová prozradila, co začíná být nesnesitelné. Letní varování asi nestačilo

Agáta Hanychová letos oslavila kulaté 40. narozeniny, takže by stále měla být na vrcholu sil. Důchod je zkrátka zatím v nedohlednu. Trojnásobná maminka ale nyní přiznává, že poslední dobou zrovna nemá energii na rozdávání. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Andrej Babiš

Komentář

Česko sleduje přetahovanou mezi končící a nastupující vládou. Jde o peníze

Má dosluhující vláda předložit nové sněmovně návrh rozpočtu na rok 2026? Odpověď na tuto otázku bude do značné míry odrážet politické preference každého občana. Stoupenec nynější, končící vlády řekne, že je správné, aby zodpovědnost za hospodaření v příštím roce – a hlavně za možný, ba pravděpodobný vyšší schodek – nesla tedy už vláda nová. Ať si tedy navrhne svůj rozpočet, když beztak budoucí vládní členové považují stávající návrh za „cár papíru“.