reklama

„Výstavba D52, neboli dálničního tahu na Vídeň, je pro nás samozřejmě prioritou a kraj aktivně pracuje na tom, aby ji v rámci svých kompetencí uspíšil. Na konci letošního ledna proto krajští zastupitelé jednomyslně schválili trasu D52 ve stopě stávající silnice. S touto variantou souhlasí mimo jiné i ministerstvo životního prostředí spolu s ministerstvem dopravy," uvedl na dotaz pro EuroZprávy.cz Hanák.

Připomněl, že projekt je už také zanesen do návrhu Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. „Ten chceme spolu s koaličními partnery schválit do letošních krajských voleb, tedy do října. V současné době projednáváme zásady s dotčenými orgány, ministerstvem pro místní rozvoj, sousedícími kraji a obcemi," popisuje, v jaké fázi je nyní příprava stavby.

K návrhu se také do 15. června mohou vyjádřit občané. „V informování a transparentnosti jdeme daleko za požadavky zákona. Seznámit se se zásadami a podávat připomínky mohou lidé například prostřednictvím internetového portálu zurka.cz," vysvětluje náměstek hejtmana pro EuroZprávy.cz. „Vyhodnocení bude zahájeno po 15.6. 2016. Doba zpracování se bude odvíjet od počtu obdržených námitek nebo připomínek," píše se na stránkách, kam mohou lidé posílat své připomínky.

Na začátku června také odstartovalo kolečko veřejných setkání v Brně, Břeclavi, Hodoníně, Blansku, Vyškově a Znojmě, věci už jsou tak podle něj v pohybu. „Co se týče konkrétně D52, nejblíže realizaci je prozatím obchvat Mikulova a na něj navazující část dálnice až ke státní hranici. Vzhledem k tomu, že Mikulov má platný územní plán, není samotný obchvat závislý na schválení Zásad územního rozvoje. Podle našich informací chce ministerstvo dopravy začít s výstavbou v roce 2018 a dokončit ji v roce 2021," dodal Hanák.

V Bavorech na Břeclavsku také na začátku června proběhlo referendum, ve kterém lidé odpovídali na otázku, zda chtějí vést dálnici D52 obcí ve stopě současné silnice. Zúčastnila se ho asi polovina z 325 obyvatel, V referendu 90 lidí vyjádřilo souhlas, 60 nesouhlas. Podle zatím zpracovaných zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje by dálnice D52 měla kopírovat stopu nynější silnice od Pohořelic do Mikulova.

O trase dálnice D52 na Vídeň se vedly dlouhodobé spory a soudy v dřívějších letech rušily výjimky, které udělovalo pro některé úseky ministerstvo životního prostředí. Do definitivního schválení krajského územního plánu však nadále nebude možné jakkoli stavbu dálnice chystat.