Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Strojvedoucí Pendolina, které se srazilo s kamionem, rok po nehodě promluvil

U Studénky na Novojičínsku došlo ve středu 22.7.2015 před půl osmou ráno ve směru na Prahu ke srážce pendolina s kamionem. Tragédie si vyžádala dva lidské životy.
U Studénky na Novojičínsku došlo ve středu 22.7.2015 před půl osmou ráno ve směru na Prahu ke srážce pendolina s kamionem. Tragédie si vyžádala dva lidské životy.
Foto: Michal Král, EuroZprávy.cz

Ostrava - V pátek uplynul rok od tragické srážky na železničním přejezdu ve Studénce, při které zemřeli v Pendolinu tři cestující. Nehodu zavinil padesátiletý řidič kamionu z Polska, který vjel na koleje, když svítila výstražná světla. Na přejezdu náklaďák uvěznily závory. Krátce na to přišla srážka.

Pendolinem, které mířilo z Ostravy do Františkových Lázní, cestovalo před rokem 145 cestujících. Když mu vjel do cesty kamion řízený padesátiletým Polánek Slawomírem Sondajem, stihl strojvedoucí pendolina Jan Černý zatáhnout za rychlobrzdu, zpomalit o necelých 20 km/h a varovat cestující. Bilance srážky byla i tak tragická.

Zdroj: YouTube

Na místě nehody zahynul jeden cestující, druhý zemřel po příjezdu záchranářů. Třetí svým zraněním podlehl v nemocnici. Sedmnáct lidí utrpělo zranění. Z nich byli tři zraněni vážně, včetně strojvedoucího Jana Černého. Kdyby Černý bleskově nezareagoval, nebo myslel na sebe a ze stanoviště strojvedoucího hned utekl, byla by ještě horší.

Po nehodě přišel o levou nohu, strávil deset měsíců v nemocnici a podstoupil dvacítku operací. Bohužel na jaře mu kvůli sepsi museli lékaři amputovat i druhou nohu. Stále je upoután na invalidní vozík a pomalu se staví na protézy. Rehabilituje v ústavu v Kladrubech.

Černý denně cvičí, posiluje a učí se stavět se na protézy. "Sem chodím cvičit nejvíc ruce, které teď budu hodně potřebovat. Stroje jsou tady uzpůsobeny pro vozíčkáře. Fitness centrum navštěvuji třikrát týdně. Paradoxně když jsem byl zdravý, přiznávám, že jsem byl ve fitness centru asi jen dvakrát," ukazoval Černý reportérům Českého rozhlasu Radiožurnálu, jak rehabilituje.

Pacienta si chválí i fyzioterapeut. "Pan Jan je hodně snaživý. Má chuť do rehabilitace. Pokroky jsou vidět, i kdy jsou malé. Snažíme se o stoj o protézách," řekl Radiožurnálu Černého fyzioterapeut Martin Pospíšil.

Bývalý strojvedoucí dostal před dvěma týdny druhou protézu, s ní se teď učí stát. "Nějakou tu minutu už můžu stát, ale abych stál úplně bez držení, to nedám dlouho. Je to však velmi příjemný pocit. I pro tělo je to asi dobré," pochvaluje si Černý.

Pro pacienta se zraněním, jaké utrpěl Černý, je každá změna malým svátkem. Tak to vnímá i Černý. Když mohl poprvé opustit lůžko a posadit se na invalidní vozík, byl to pro něj zatím nejlepší okamžik celé léčby.

"To pro mě byly takové předčasné Vánoce, kdy jsem změnil polohu těla a to bylo děsně příjemné. Stejně tak když mě poprvé pověsili do takového padáku, kdy jsem sice nestál, ale visel jsem ve svislé poloze," řekl v rozhovoru pro Radiožurnál.

Polský kamioňák mu prostřednictvím právníka poslal omluvný dopis. U soudu se ale bránil, že chybu neudělal a za vše může špatné zabezpečení přejezdu. Omluvu viníka nehody, který si od soudu odnesl nepodmíněný trest na 8,5 roku, Černý přijal.

"Omluvu přijímám, protože odpouštět je lidské. Nicméně ve světle následných událostí jde spíše o formální záležitost. Vždyť přeci všichni vědí, co se ve Studénce přihodilo. Tak k tomu není potřeba už žádných slov. Bohužel, co se stalo, nejde vrátit a žádná omluva na světě to nedá do pořádku," řekl v dubnu Černý magazínu Železničář.

Ihned po tragédii se snažili představitelé Studénky na Novojičínsku zakázat úplně nákladním autům vjezd do města. To se ale zatím nepodařilo a radnice teď přivítala návrh ministerstva dopravy, který chce na místě tragédie vybudovat podjezd. Ten by ale měl sloužit pouze chodcům a osobním automobilům.

Pro kamiony bude muset město najít objízdnou trasu. To by ale neměl být problém, protože jednání o pozemcích, kde by náklaďáky mohly jezdit, je v plném proudu. Na přejezdu už se také zkoušely dva nové bezpečnostní prvky - jednak laserová čidla, která by měla na překážku na kolejích upozornit strojvůdce v dostatečném předstihu. Zkoušela se ale i předsunutá světla - ta by měla auta zastavit už několik metrů před závorami.

Témata:  vlaková havárie ve Studénce 22. července 2015 v 7:30 hodin

Aktuálně se děje

18. dubna 2024 19:16

Zaměstnanci UNRWA tvrdí, že je izraelská armáda po zadržení mučila

Zaměstnanci Agentury OSN pro palestinské uprchlíky (UNRWA), které zadrželi izraelské bezpečnostní složky, hovořili o špatném zacházení a mučení v době zadržení. Upozornil na to ve čtvrtek ředitel UNRWA Philippe Lazzarini, uvedl server The Guardian.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy