Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

DPP získal pravomocné stavební povolení na metro D a může začít stavět

Pražské metro, ilustrační fotografie
Pražské metro, ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski / INCORP images

Pražský dopravní podnik (DPP) může postavit trasu metra D z Pankráce do Písnice. Ministerstvo dopravy zamítlo odvolání odpůrců stavby proti vydání stavebního povolení, které je tak nyní pravomocné. Proti rozhodnutí se již nelze odvolat.

"Po uplynutí patnáctidenní lhůty na doručení veřejné vyhlášky tak zahájení stavby již nic nebrání," řekl ČTK náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Stavba by podle něj mohla být slavnostně zahájena letos v dubnu.

Investorem stavby je DPP, který má již všechna potřebná povolení a vybral dodavatele stavby. Jako první vznikne část trasy z Pankráce na Nové Dvory. Náklady by měly být při započtení inflace zhruba 52,09 miliardy korun. Poté bude stavba pokračovat do Depa Písnice a v budoucnu má být postaven úsek z Pankráce na náměstí Míru.

"Metro D je jedna z nejvýznamnějších investic v Praze i České republice. Na přestupní stanici Pankrác C a D bude obrat více než 120.000 cestujících denně. Praha potřebuje další linky metra, aby se mohla rozvíjet a dobře fungovat," řekl Scheinherr.

DPP letos v lednu dokončil geologický průzkum, který na Pankráci prováděl na čtyřech místech. Na dvou skončil v srpnu 2020 a na zbylých dvou letos. Všechny stavby vytvořené při průzkumu, budou v budoucnu využity. Nyní je tak například vyhloubena část, která bude sloužit jako přestup mezi linkami C a D a využity budou i další stavby. Náklady na průzkum byly zhruba 1,82 miliardy korun.

Příprava stavby se potýkala s řadou problémů. Město se muselo dohodnout s vlastníky pozemků podél plánované trasy. Sdružení Pankrácká společnost podalo proti stavbě několik stížností, mj. obvinilo magistrát ze systémové podjatosti, což ministerstvo následně zamítlo. Od stejných stěžovatelů řešilo i stížnost proti vydání stavebního povolení. Antimonopolní úřad se pak zabýval také stížností na tendr, ve kterém DPP vybíral zhotovitele stavby. Také tato stížnost byla zamítnuta.

Pro letošní rok vyčlenilo hlavní město ve svém rozpočtu na stavbu metra více než čtyři miliardy korun. Podle dřívějších vyjádření představitelů Prahy bude magistrát stavbu platit jak ze svého rozpočtu, tak o financování prostřednictvím úvěru město jedná s Evropskou investiční bankou (EIB). Zároveň bude apelovat na vládu, aby se stavbou pomohla.

Témata:  Dopravní podník Praha metro

Související

Aktuálně se děje

30. března 2025 20:08

Zemřel Jiří Havel, herec známý z televize i dabingu

Českou hereckou obec zasáhla smutná zpráva. Ve věku 83 let zemřel Jiří Havel, který se v poslední době potýkal s nemocí. Havel byl publiku známý z divadla, televize i dabingu. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Ilustrační foto

Žloutenka v Česku na vzestupu. Odborníci varují před dalším šířením

Česká republika čelí významnému nárůstu počtu případů virové hepatitidy A, známé jako infekční žloutenka či nemoc špinavých rukou. Podle údajů Státního zdravotního ústavu bylo do 28. března 2025 zaznamenáno již 320 případů této nemoci. Tento alarmující trend navazuje na loňský rok, kdy bylo v zemi evidováno 636 nakažených, přičemž dva lidé nákaze podlehli. Vývoj naznačuje, že se infekce šíří napříč celou republikou a podle dat Evropského centra pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) je patrný nárůst i v dalších zemích světa.