Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

DPP získal pravomocné stavební povolení na metro D a může začít stavět

Pražské metro, ilustrační fotografie
Pražské metro, ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski / INCORP images

Pražský dopravní podnik (DPP) může postavit trasu metra D z Pankráce do Písnice. Ministerstvo dopravy zamítlo odvolání odpůrců stavby proti vydání stavebního povolení, které je tak nyní pravomocné. Proti rozhodnutí se již nelze odvolat.

"Po uplynutí patnáctidenní lhůty na doručení veřejné vyhlášky tak zahájení stavby již nic nebrání," řekl ČTK náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Stavba by podle něj mohla být slavnostně zahájena letos v dubnu.

Investorem stavby je DPP, který má již všechna potřebná povolení a vybral dodavatele stavby. Jako první vznikne část trasy z Pankráce na Nové Dvory. Náklady by měly být při započtení inflace zhruba 52,09 miliardy korun. Poté bude stavba pokračovat do Depa Písnice a v budoucnu má být postaven úsek z Pankráce na náměstí Míru.

"Metro D je jedna z nejvýznamnějších investic v Praze i České republice. Na přestupní stanici Pankrác C a D bude obrat více než 120.000 cestujících denně. Praha potřebuje další linky metra, aby se mohla rozvíjet a dobře fungovat," řekl Scheinherr.

DPP letos v lednu dokončil geologický průzkum, který na Pankráci prováděl na čtyřech místech. Na dvou skončil v srpnu 2020 a na zbylých dvou letos. Všechny stavby vytvořené při průzkumu, budou v budoucnu využity. Nyní je tak například vyhloubena část, která bude sloužit jako přestup mezi linkami C a D a využity budou i další stavby. Náklady na průzkum byly zhruba 1,82 miliardy korun.

Příprava stavby se potýkala s řadou problémů. Město se muselo dohodnout s vlastníky pozemků podél plánované trasy. Sdružení Pankrácká společnost podalo proti stavbě několik stížností, mj. obvinilo magistrát ze systémové podjatosti, což ministerstvo následně zamítlo. Od stejných stěžovatelů řešilo i stížnost proti vydání stavebního povolení. Antimonopolní úřad se pak zabýval také stížností na tendr, ve kterém DPP vybíral zhotovitele stavby. Také tato stížnost byla zamítnuta.

Pro letošní rok vyčlenilo hlavní město ve svém rozpočtu na stavbu metra více než čtyři miliardy korun. Podle dřívějších vyjádření představitelů Prahy bude magistrát stavbu platit jak ze svého rozpočtu, tak o financování prostřednictvím úvěru město jedná s Evropskou investiční bankou (EIB). Zároveň bude apelovat na vládu, aby se stavbou pomohla.

Témata:  Dopravní podník Praha metro

Související

Aktuálně se děje

23. listopadu 2024 12:33

Jak na tom je Tereza Ramba? Lékaři učinili zásadní rozhodnutí

Česko během probíhajícího týdne zaskočila zpráva o hospitalizaci Terezy Ramby, která přiznala blíže nespecifikované zdravotní potíže. O něco později se objevily informace o diagnóze. Jaké jsou ale vyhlídky oblíbené herečky? Nejnovější zprávy jsou pozitivní. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy