Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Havlíček: Volkswagen posunul rozhodnutí o gigafactory na baterie o půl roku

Karel Havlíček
Karel Havlíček
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Automobilka Volkswagen odložila rozhodnutí o výstavbě takzvané gigafactory na výrobu automobilových baterií o půl roku na pololetí roku 2022. O umístění továrny se uchází i Česko. ČTK to dnes řekl vicepremier a ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO).

O gigafactory dnes Havlíček okrajově jednal předsedou představenstva Volkswagenu Herbertem Diessem. "Volkswagen má stále velký zájem, aby se gigafactory vybudovala v ČR, ale ty přípravy se protáhly," uvedl Havlíček po jednání. Kvůli odkladu tohoto tématu podle Havlíčka sešlo z původně plánovaného jednání předsedy představenstva Volkswagenu s premiérem Andrejem Babiše (ANO). Podle Havlíčka na ministerstvu průmyslu pracovní skupina stále připravuje návrh investičních pobídek, které by projekt do Česka přilákaly. Vedle ČR jsou ale podle něj ve hře i další lokality, například v Polsku.

Továrna na autobaterie by mohla vzniknout v areálu bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1, v lokalitě Sokolov/Staré Sedlo nebo v Chebu. Havlíček již v létě podepsal s energetickou firmou ČEZ memorandum o podpoře projektu.Vzniknout by mohlo až 7000 nových pracovních míst s předpokládaným startem výroby v roce 2027. "Jednáme s několika potencionálními partnery, automobilkami i výrobci baterií. K otázce času - uvidíme, jak jednání budou pokračovat," uvedl po jednání mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.

Plánovaná česká továrna by mohla vyrobit baterie o kapacitě více než 30 gigawatthodin, což vystačí pro 400.000 až 800.000 osobních automobilů ročně. Záleží na technologii výrobce, respektive výrobců baterií z cínoveckého lithia a na kapacitě finálních baterií.

Koncern Volkswagen, jehož součástí je i tuzemská Škoda Auto, se na elektromobilitu výrazně zaměřuje, do deseti let by měly 70 procent jeho prodejů v Evropě tvořit elektromobily. V Evropě chce spolu s partnery postavit do roku 2030 celkově šest velkých továren na akumulátory. Vedle Německa a Švédska se rozhoduje o umístění další gigafactory například ve Španělsku. Jelikož půjde o obří investice, umístění dalších továren detailně analyzuje.

"Doposud nebylo rozhodnuto o žádných jiných lokalitách než Salzgitter (Německo) a Skellefteå (Švédsko). Další rozhodnutí budou přijata po důkladných jednáních se všemi odpovědnými partnery ze soukromého i veřejného sektoru v různých zemích. Pokud jde o Českou republiku, Škoda Auto je připravena se do projektu zapojit," řekl ČTK mluvčí Škody Tomáš Kotera.

Havlíček dnes ráno jednal se zástupci Škody Auto o dopadech výpadku dodávek čipů na český automobilový průmysl, který zaměstnává kolem 180.000 lidí. Kvůli tomu zvažuje podporu dotčených oborů novým programem Antivirus, který vláda použila během koronavirové pandemie. Suploval by klasický kurzarbeit, který stále není legislativně zakotvený. O podpoře bude jednat příští pondělí tripartita. Plánované odstávky výroby mají podle Havlíčka trvat do konce roku.

Se zástupci ČEZ, správců infrastruktury a Škody Auto dnes Havlíček rovněž podepsal Memorandum o spolupráci v rozvoji elektromobility v České republice, ve kterém se aktéři zavazují vybudovat do roku 2025 v Česku 3000 dobíjecích míst pro elektromobily.

Témata:  Karel Havlíček Volkswagen

Související

Aktuálně se děje

8. října 2025 14:07

Fotbal má prvního dolarového miliardáře. Čeští sportovci mohou jen závidět

Portugalská fotbalová hvězda Cristiano Ronaldo se stává historicky prvním miliardářem mezi fotbalisty. Podle agentury Bloomberg, která sestavuje a průběžně aktualizuje mezinárodní žebříček dolarových miliardářů, Ronaldovo jmění nyní poskočilo na 1,4 miliardy dolarů. To je v přepočtu 29 miliard korun. Čtyřicetiletý Ronaldo je přitom stále aktivním fotbalistou. Od roku 2023 nastupuje v barvách saúdskoarabského klubu Al Nassr.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy