"Letní prázdniny jsou obdobím, které v sobě skýtá několik rizikových faktorů, které ovlivňují silniční provoz. Jsou to zejména vysoké teploty, výrazný nárůst tranzitní dopravy a vyšší počet nejzranitelnějších účastníků silničního provozu, jako jsou motorkáři, cyklisté a chodci," řekl Lerch.

Svou přítomností na hlavních dopravních tazích chce policie podle Lercha především přispět ke zklidnění situace na silnicích. Policisté tak budou na silnicích především na začátku července, což je podle Lercha nejrizikovější období prázdnin. Vyšší počty policistů na silnicích budou také v pátky a o víkendech v červenci a v srpnu.

Na nákladní a autobusovou dopravu se policisté zaměří při celoevropské akci 21. a 22. července. Kontrolovat se bude mimo jiné technický stav vozidel či to, zda řidiči dodržují povinné přestávky. Policisté budou věnovat pozornost také tomu, zda řidiči dodržují povolenou rychlost. Kontroly jsou naplánované na konec července a stejně jako v dalších evropských zemích také 8. a 12. srpna.

Podle Zlého roste počet nehod, při kterých byl usmrcen chodec či cyklista. Loni o prázdninách na českých silnicích zemřelo 16 chodců a 14 cyklistů. Průměr, utvořený z dat z let 2016 až 2020, je přitom v případě chodců zhruba o čtvrtinu nižší a v případě cyklistů asi o třetinu nižší. Policisté proto připravili preventivní akce, které mají vzdělávat účastníky provozu. Například na cyklisty se zaměřuje informační kampaň Na kole jen s přilbou. Ta letos cílí zvláště na seniory.

Dopravní policie vyšetřovala o loňských prázdninách podle Zlého přes 17.700 dopravních nehod. Zemřelo při nich 100 lidí a 380 osob utrpělo těžké zranění. Podle statistik dopravní policie počet prázdninových obětí dopravních nehod klesá. Dosud nejméně jich bylo v roce 2020, kdy při nehodách zemřelo 98 lidí. Nejvíce mrtvých, 291, policisté zaznamenali v roce 1993. Nejtragičtější příčinou nehody, která byla zaviněná řidičem motorového vozidla, bylo o loňských prázdninách to, že řidič nepřizpůsobil rychlost stavu vozovky. Zemřelo kvůli tomu 23 lidí.