ČTK to sdělil státní podnik Cendis, který má systém elektronických známek na starosti. Od spuštění prodejů v prosinci 2020 motoristé nakoupili přes devět milionů známek.

Letos podle statistik prodejů stoupl zájem o desetidenní známky skoro o 65 procent. Řidiči jich od loňského prosince nakoupili skoro 1,2 milionu. Skoro o polovinu rovněž stoupl zájem o 30denní kupony. Naopak poptávka po ročních známkách meziročně klesla asi o sedm procent, i tak jsou ovšem dlouhodobě s 1,99 milionu kusů neprodávanějším typem dálniční známky.

"Nárůst počtu desetidenních a třicetidenních známek pravděpodobně souvisí s covidem. Lidé po prvním roce pandemie nevěděli přesně, co přijde další rok, jaká budou opatření a zda budou moci jezdit pravidelně do práce. Nechtěli tedy zřejmě kupovat dálniční známku na celý rok," řekl ČTK ředitel Cendisu Jan Paroubek.

Poptávka po po známkách bude zřejmě dál růst s nástupem léta. "Čekají nás letní měsíce, kdy s nástupem dovolených a prázdnin očekáváme stejně jako loni zvýšený zájem o koupi známek. V letních měsících se jedná zejména o prodej krátkodobých známek, které nejvíce využívají zahraniční turisté," podotkl Paroubek.

Stále větší podíl na prodejích má podle Paroubka e-shop, přes který nyní známky kupuje v průměru přes 87 procent motoristů, což je proti loňsku o pět procent víc. Další možnosti nákupu mají řidiči na pobočkách pošt, čerpacích stanic EuroOil nebo v samoobslužných kioscích u hranic.

Elektronické známky loni nahradily papírové kupony. Jsou vázány na poznávací značky aut, není je proto nutné lepit na přední sklo vozidla. Řidiči jich během prvního roku fungování koupili přes šest milionů za přibližně 5,5 miliardy korun, což je asi o 600 milionů korun meziročně více.

reklama