reklama

Počet květnových obětí je nad pětiletým průměrem, který činí 43. Jde zároveň o nejvyšší počet úmrtí na silnicích za posledních devět měsíců. Podle Zlého rostoucí počet obětí svědčí o velké neukázněnosti a neohleduplnosti lidí. S rozhýbáním ekonomiky po lockdownech také mnohonásobně narostla nákladní doprava v celé Evropě.

Při květnových nehodách zemřelo 16 řidičů osobních aut a osm spolujezdců, v nákladních autech zemřeli čtyři řidiči a jeden spolujezdec. Řidič kamionu například zemřel minulý týden v pátek na dálnici D2 u Lanžhotu poté, co narazil do označeného, pomalu jedoucího vozu silničářů. V květnu také na českých silnicích zahynulo osm motocyklistů, čtyři cyklisté a šest chodců.

V letošním roce tak zemřela dvacítka motorkářů. Podle Jana Poláka z Týmu silniční bezpečnosti obliba motocyklů v Česku významně roste. "Motorky dnes přitahují nejen mladé řidiče, ale také střední a starší generaci, která si plní své sny. Usedají za řídítka a mnohdy bez potřebné přípravy vyjíždějí do ulic. Problém je o to závažnější, že motivací k řízení motorky není doprava, ale spíše zábava a relaxace, neboli jedu si takzvaně větrat hlavu," uvedl.

Na květen podle policejních statistik připadají dva nejtragičtější dny letošního roku. Jde o čtvrtek 20. května a pondělí 24. května, kdy při dopravních nehodách zemřelo shodně pět lidí. Dosud letos připadaly maximálně čtyři oběti na jeden den, a to 22. února, 31. března a 14. dubna. V loňských statistikách byly nejhorší tři dny se šesti mrtvými. Naopak nulovou bilanci obětí má letos v květnu zatím sedm dnů.

Nejčastější příčinou nehod je nepřiměřená rychlost jízdy a jízda v protisměru. U 340 nehod bylo u viníka dopravní nehody zjištěno požití alkoholu, proti loňskému květnu je to pokles.

Těžkých zranění policie v květnu eviduje podle Zlého 148, což je o 11 méně než před rokem, ale zároveň nejvíc od loňského října. Podobný počet těžkých zranění jako v květnu má v součtu letošní březen a duben. V meziročním srovnání se téměř nezměnil počet nehod, loni v květnu jich bylo zhruba 8000, letos bez posledního květnového dne přes 7800. Průměrný denní počet květnových nehod je kolem 260.

V loňském roce zemřelo při nehodách na českých silnicích 460 lidí, což byl nejnižší počet obětí od roku 1961, kdy policisté začali sestavovat ucelené statistiky nehod. Důvodem byla opatření související s epidemií koronaviru, která loni hlavně na jaře a pak také na podzim výrazně utlumila provoz. Letos od ledna do konce května zemřelo při nehodách zatím 158 lidí a 436 utrpělo těžké zranění. Od začátku letošního března do 12. dubna platil v Česku nouzový stav se zákazem cestování mezi okresy. Oficiální statistiky zveřejní policie zhruba za týden.

reklama