Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Co bude s leteckou dopravou? Bezpečnostní analytička prozradila více

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: britishairways.com

Zřícení letu EgyptAir 804 je tragédie, ale zatím stále nevíme jakého druhu, začíná svůj komentář pro server CNN Juliette Kayyemová, bezpečnostní analytička, která dříve působila na americkém ministerstvu vnitřní bezpečnosti. Profesorka z Harvard's Kennedy School ve svém textu varuje před ukvapenými závěry a opatřeními v letecké dopravě

Teorie jsou jen nástrojem

"Zatímco jistota Donalda Trumpa, že šlo o teroristický čin, může někoho přesvědčit a může být dokonce správná, takto vyšetřování nefunguje," vysvětluje profesorka. Zdůrazňuje, že teorie v takovém šetření  slouží pouze jako nástroj, ale jsou to fakta, která nám prozradí, co se ve skutečnosti stalo. To je podle expertky důležité zjistit nejen kvůli budoucí bezpečnosti letecké dopravy, ale pro posílení amerického leteckého aparátu.  

Kayyemová soudí, že až se v nadcházejících dnech budou procházet data - byť zřejmě se v nich objeví rozpory a nepřesnosti - potvrdí se, že potenciální vysvětlení jsou omezená. "Letadla jednoduše nepadají z nebe," deklaruje analytička s tím, že nejpravděpodobnější příčinou pádu Airbusu A320 byla buď chyba pilota, mechanické selhání či nějaké účelové poškození, například terorismus.   

Dosavadní data naznačují, že jakákoliv z uvedených teorií může být pravdivá a nepochybně je zde možnost, že se mohlo jednat o terorismus, konstatuje odbornice.

Komentář v originálním znění si můžete přečíst zde.

Byť se zatím k činu nikdo nepřihlásil, dostupná data - žádný SOS signál pilotů, nekontrolovatelné letadlo, dobré počasí - podle Kayyemové ukazují, že v případě EgyptAir je teror pravděpodobnou teorií, která s ohledem na prostředí a historii selhání bezpečnostních opatření v obou destinacích letu nemůže být ignorována. Tyto skutečnosti vysvětlují, proč americká vláda tvrdí, že terorismus je pracovní teorií, uvádí profesorka. Znovu však dodává, že při absenci důkazů o explozi, prohlášení nějaké teroristické organizace a nějakého fyzického důkazu, zůstane pracovní teorie pouhou teorií.   

Analytička považuje za klíčové nalézt trosky - a potenciálně i stopy po explozi - aby se ukázalo, která teorie je pravdivá, přesto varuje, že to nás samo o sobě neprozradí, jak k útoku došlo. "Nikoliv zanedbatelný počet lidí ve čtyřech zemích měl přístup k tomu letadlu, včetně personálu letiště, cestujících a posádky, nemluvě o odbavených zavazedlech," připomíná expertka.  

Bezpečnost především

Rozsah vyšetřování tak podle profesorky poskytuje důkaz, jak komplexní je dnes systém globální letecké dopravy. Stojí za připomenutí, že americký bezpečnostní aparát, konkrétně Úřad pro bezpečnost dopravy, se dostává pod tlak, aby usnadnil rychlejší odbavování často zpožděných letů, podotýká Kayyemová. Ta tento týden ostatně napsala komentář týkající se kontroverzí provázejících častá zpoždění letů ve Spojených státech.

O problému se nyní hodně debatuje, což je dle odbornice špatně. Deklaruje, že výzva, které nyní čelí americký Úřad pro bezpečnost dopravy, existuje po celém světě - jedná se o rovnováhu mezi rychlou přepravou milionů lidí a potřebou ochrany a bezpečnosti. "Tato rovnováha nebude nikdy dokonalá, ale již toto léto bude potřeba učinit modifikace k usnadnění cestování na vnitrostátních letech," tvrdí  analytička.  

Výzva zůstává stejná, varuje profesorka. Uvádí, že jakýkoliv bezpečnostní aparát je překážkou pro lidi snažící se dostat z bodu A do bodu B, přičemž bezpečnost jakéhokoliv letadla se odvíjí od bezpečnostního aparátu globální sítě letišť, které často mají vlastní požadavky a procedury. Myšlenku, že může existovat nějaký dokonalý bezpečnostní aparát, který by byl lepší než ten dnešní, je podle Kayyemové značnou fikcí.

Někteří tak volají po tom, aby byl americký Úřad pro bezpečnost dopravy privatizován, ale taková změna by nevyřešila vnitřní strukturální zátěž ve světě, kde každodenně létají miliony lidí, domnívá se expertka. "A představte si změnu kurzu a náklady, které by nastaly v důsledku dalšího potenciálního teroristického útoku," varuje analytička.    

Závěrem tedy Kayyemová apeluje, že Úřad pro bezpečnost dopravy, americký Kongres a americká veřejnost musí přistoupit na změny, které jsou nezbytné před letní dopravní špičkou. profesorka však zdůrazňuje, že ve světle případu letu EgyptAir 804 nelze tyto změny učinit na úkor ochrany a bezpečnosti.   

Témata:  USA letectví

Aktuálně se děje

24. dubna 2024 18:02

Joe Biden podepsal návrh zákona o pomoci Ukrajině, Tchaj-wanu a Izraeli

Americký prezident Joe Biden podepsal návrh zákona o pomoci pro Ukrajinu, Tchaj-wan a Izrael, což znamená, že Spojené státy vyčlení na balíček pro Kyjev přibližně 61 miliard dolarů. Několik hodin předtím ho podpořil Senát.

Zdroj: Julie Jarošová

Další zprávy