Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Palivo z potopeného tankeru Sanchi pokrylo 143 kilometrů čtverečních moře

Ilustračni fotografie
Ilustračni fotografie
Foto: Mariusz Stankowski / INCORP images

Peking/Teherán – Z tankeru, který se v neděli potopil ve Východočínském moři, uniklo těžké palivo, jež plavidlo pohánělo, informovaly agentury AP a AFP. Posádku lodi tvořilo 32 mužů - 30 Íránců a dva Bangladéšané. Nikdo z nich nepřežil, záchranáři nalezli pouze těla tří z nich.

Skvrna pokryla podle zprávy japonské pobřežní stráže z dnešního rána 143 kilometrů čtverečních mořské hladiny. Odborníci se obávají, že závažnější ekologické škody může způsobit přepravovaný ropný kondenzát.

Íránský ropný tanker Sanchi po srážce s čínskou nákladnou lodí asi 300 kilometrů východně od Šanghaje týden hořel. Čínské plavidlo CF Crystal neutrpělo takové škody a celá jeho 21členná čínská posádka byla zachráněna. Příčina kolize se vyšetřuje.

Záchranná operace byla dnes odvolána a po uhašení plamenů na mořské hladině byla zahájena likvidace ropné skvrny, oznámila čínská státní televize CCTV. Dvě lodě na ropnou skvrnu stříkají chemické látky, které mají vrstvu paliva rozpustit.

Tanker převážel z Íránu do Jižní Koreje 136.000 tun kondenzátu. Ten může vytvořit toxický "mrak" pod hladinou, který z mořského povrchu lidské oko nezaznamená. Kondenzát je toxičtější než ropa, má nižší hustotu a je podstatně výbušnější.

Neví se, kolik kondenzátu a paliva za týden shořelo. Richard Steiner, odborník na ropné havárie, má za to, že v moři skončila většina paliva i kondenzátu. Poukazuje na špatný stav lodi a exploze - nádrže podle něj byly patrně poškozené. Steiner také připomíná, že dosud do moře nejvíc uniklo 1000 tun kondenzátu. Co se týče uniklého paliva, odhaduje se, že tanker měl v době kolize tisícitunovou zásobu.

K explozi a potopení tankeru došlo podle organizace Greenpeace v „důležité zóně tření ryb". Greenpeace v prohlášení dále uvádí, že oblast v tuto část roku slouží jako zimoviště některých druhů ryb a migrují přes ní velryby.

Možnost, že se loď potopila dříve, než všechen kondenzát shořel, je „tou nejhorší variantou", řekl deníku Global Times ekologický aktivista Ma Ťün. Kondenzát "představuje pro podmořskou faunu jed", varoval. Upozornil také na to, že havárii nevyhodnotil žádný vědec.

Témata:  Írán lodní doprava

Související

Aktuálně se děje

18. října 2025 21:01

18. října 2025 10:08

17. října 2025 17:43

Česko může přijít o desítky miliard korun. Očkování proti chřipce přitom stojí jen stovky

Každý podzim se v Česku zvyšuje počet lidí s respiračními onemocněními. Chřipka přitom každoročně vyřadí z práce více než sto tisíc lidí. Jen v roce 2024 bylo podle údajů České správy sociálního zabezpečení vystaveno přes 105 tisíc pracovních neschopenek kvůli chřipce, v průměru na téměř čtrnáct dní.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy