Mladá Boleslav - Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk o 6,5 procenta na rekordních 708 milionů eur, tedy v přepočtu asi 19,1 miliardy korun. Tržby byly rovněž nejvyšší v historii, když stouply o 6,2 procenta na 12,49 miliardy eur, což je zhruba 338 miliard korun. Firma to dnes oznámila na tiskové konferenci.
"K tomuto ziskovému růstu přispěly zvýšené prodeje vozů, lepší mix prodávaných modelových verzí a optimalizované náklady," uvedl člen představenstva zodpovědný za finance Winfried Krause.
Škoda loni dodala zákazníkům rekordních 1,055.500 vozů, meziročně o 1,8 procenta více, a udržela si tak celosvětový tržní podíl 1,4 procenta. Do zemí západní Evropy v roce 2015 dodala 430.900 vozů, meziročně o 4,3 procenta více. V Číně prodala 281.700 aut, což je o 0,1 procenta více než v předchozím roce. V Rusku prodej naopak klesl o třetinu na 55.000 aut. Východní Evropa bez Ruska zaznamenala pokles o šest procent na 32.700 aut. Ve střední Evropě včetně Česka rostla o 15 procent na 172.100 vozů.
Firma loni prodala 40.200 vozů Citigo, což je o šest procent méně než v roce 2014, prodej končícího Roomsteru klesl o 44 procent na 16.600 vozů, zájem o model Fabia stoupl o pětinu na 192.400 prodaných aut, Rapid poklesl o 12 procent na 194.300 aut, prodej modelu Yeti se snížil o tři procenta na 99.500 vozů, prodej octavie vzrostl o 11 procent na 432.000 aut a Superb si vybralo 80.200 zájemců, což je pokles o 12 procent. Byl zřejmě způsobený náběhem nové generace v polovině minulého roku.
Za první dva měsíce letošního roku Škoda zvýšila prodej o 4,5 procenta na 170.300 aut, což jsou podle předsedy představenstva Bernharda Maiera rovněž dosud nejlepší výsledek. V roce 2016 chce automobilka dále růst.
Růstové impulzy v dalších letech by měly zajistit zejména plánované modely kategorie SUV. Již letos má přijít s velkým sedmimístným terénním vozem. Jeho sériovou podobu představí v září na autosalonu v Paříži, v říjnu zahájí výrobu a se zahájením prodeje počítá na začátku příštího roku. Naopak Roomster mít následovníka nebude.
"Automobilový průmysl stojí před velkými výzvami. Škoda bude v tomto prostředí v roce 2016 nadále sledovat růstový kurz a bude v rámci Strategie 2025 investovat do budoucnosti značky. V centru pozornosti přitom jsou nové alternativní automobilové koncepce, digitalizace individuální mobility s novými nabídkami pro naše zákazníky a rozšíření palety vozů kategorie SUV," uvedl Maier.
Dodal, že Škoda zřejmě do roku 2018 nedosáhne prodeje 1,5 milionu aut, s nímž ještě před několika lety počítala. Důvodem je hlavně pokles trhu v Rusku, na Ukrajině a v dalších zemích východní Evropy. Škoda se rozhlíží po nových trzích, zvažuje například prodej v severní Africe nebo Íránu.
Investice primárně do nových produktů bez aktivovaných vývojových nákladů loni klesly o 15 procent na 591 milionů eur, což je v přepočtu asi 16 miliard korun. Počet zaměstnanců Škody bez Číny se loni zvýšil téměř o tři procenta na 26.646 lidí. Celosvětově Škoda zaměstnávala 28.500 lidí.
Témata: Škoda, ekonomika, automobilový průmysl
Související
19. března 2023 14:29
16. března 2023 12:08
14. března 2023 9:12
2. února 2023 12:23
30. ledna 2023 18:05
24. ledna 2023 12:27