Kvůli nedostatku polovodičů a pandemii koronaviru automobilka loni zákazníkům na celém světě dodala 878.200 vozů, což je o 12,6 procenta meziročně méně. Nedostatek čipů způsobil, že Škoda nevyrobila 280.000 aut. Za zvýšením ziskovosti stojí zaměření na prodej vozů s vyšší marží i vývoj směnných kurzů.

Celá skupina Škoda Auto včetně dceřiných firem loni zvýšila zisk po zdanění o 65,5 procenta na 876 milionů eur a tržby o 3,9 procenta na 17,743 miliardy eur.

Se 172.000 vozy byla nejprodávanějším modelem opět Octavia, následovaná modely kategorie SUV Kamiq s 111.000 vozy a Karoq se 109.000 vozy. V podobě vozu Enyaq iV na trh vstoupil první model značky na bázi koncernové modulární platformy pro elektromobily MEB, kterého se prodalo 45.000 vozů. Škoda v Evropě prodala 80.915 elektromobilů a plug-in hybridů, což jí pomohlo splnit emisní limity EU a vyhnout se placení pokut. V roce 2022 se k zákazníkům dostane nový model Enyaq Coupé iV, modernizovaný Karoq a Fabia Monte Carlo.

Největším odbytištěm byla pro Škodu Západní Evropa, kam dodala 409.000 vozů, tedy meziročně o 5,9 procenta méně. Mezi tři největší trhy patřilo Německo, Rusko a Česká republika. Největší pokles zaznamenala firma v Číně, kde se prodej vozů snížil o 59 procent na 71.200 aut.

Investice Škody do výzkumu a vývoje se loni zvýšily o 16 procent na 825 milionů eur a do hmotného majetku firma investovala 782 milionů eur, tedy o 68 milionů eur, respektive osm procent, meziročně méně.

V roce 2022 očekává automobilka značné zatížení provozní činnosti v důsledku války na Ukrajině a výpadků v dodávkách některých dílů. Cílem automobilky je dostat se do roku 2030 mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě, a to díky variantám dostupných vozů a silnému elektrifikovanému modelovému portfoliu. Zároveň se automobilka hodlá stát vedoucí evropskou značkou v perspektivních regionech Indie a severní Afriky a převzít další odpovědnosti v koncernu Volkswagen. K růstu má firmě pomoci nový design vozů označovaný jako Modern Solid.

Škoda Auto provozuje v České republice tři výrobní závody, vyrábí ale i v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích. V Rusku nedávno výrobu vzhledem k agresi na Ukrajině zastavila.

Ukrajinský dodavatel Škody obnovil produkci, kvůli výpadku stála výroba Enyaqu

Ukrajinský dodavatel kabelových svazků pro Škodu Auto tento týden obnovil výrobu. Kvůli výpadku produkce způsobeném válkou se zastavila výroba elektrického modelu Enyaq a to samé hrozilo i u modelů Scala a Kamiq. Na tiskové konferenci Škody o obnovení výroby informoval člen představenstva pro oblast nákupu Karsten Schnake.

Výroba Enyaqu podle Schnakeho naběhne s odstupem jednoho či dvou týdnů poté, co kabelové svazky dorazí. Následovat by měla i výroba modelu Enyaq Coupé, který chtěla automobilka začít nabízet v první polovině letošního roku.

"V tomto týdnu došlo u ukrajinského dodavatele k obnovení výroby, samozřejmě za zajištění bezpečnosti zaměstnanců. Zároveň jsme se rozhodli výrobu zdvojnásobit pro případ, že by něco nevyšlo. Od 16. týdne pak budeme ještě využívat alternativního dodavatele," uvedl Schnake. Škoda dosud dodala zákazníkům kolem 45.000 vozů Enyaq, od jeho představení ale již registruje objednávky na 115.000 vozů.

Kvůli válce na Ukrajině Škoda také nedávno zastavila veškeré aktivity včetně výroby svých modelů v ruských závodech v Kaluze a Nižném Novgorodě. Loni automobilka v Rusku prodala 90.400 aut.

Škoda v současnosti podle člena představenstva pro prodej Martina Jahna také úzce spolupracuje s ministerstvem průmyslu a dalšími resorty kvůli nalezení vhodné lokality pro zvažovanou gigafactory na baterie pro koncern Volkswagen a také se finalizuje balíček vládních pobídek. "Finální rozhodnutí ale bude na úrovni koncernu VW," podotkl Jahn a dodal, že ve hře jsou i další země.