Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Škoda Auto: Růst cen energií a surovin výrazně zvýšil náklady

Škoda Auto, a.s.
Škoda Auto, a.s.
Foto: Evgeny Petrov / INCORP images

Růst cen energií a surovin výrazně zvýšil náklady automobilky Škoda Auto, ovlivnil tak její hospodářské výsledky na první pololetí letošního roku. Z důvodu nedostatečných dodávek dílů dodala Škoda zákazníkům meziročně méně vozů. Škoda očekává, že se situace s dodávkami polovodičů bude v příštích týdnech a měsících zlepšovat. Informovala o tom dnes v tiskové zprávě. Výrobu Škody Auto letos také ovlivnily válka na Ukrajině nebo požár u jednoho z dodavatelů.

Provozní zisk automobilky Škoda Auto za prvních šest měsíců letošního roku klesl na 676 milionů eur (16,6 miliardy Kč) z loňských 974 milionů eur (23,9 miliardy Kč). Pokles způsobily hlavně vyšší náklady na výrobu a nepříznivý vývoj směnných kurzů. Tržby za leden až červen zůstaly téměř beze změny, činily 10,2 miliardy eur (250,4 miliardy Kč). Škoda Auto dodala zákazníkům 360.600 vozů, což je o 30 procent méně než před rokem.

"Ačkoli bylo z důvodu nedostatečných dodávek dílů zákazníkům dodáno mnohem méně vozů a růst cen energií a surovin výrazně zvýšil náklady, podařilo se nám ve druhém čtvrtletí udržet silnou rentabilitu tržeb ve výši 6,6 procenta," řekl člen představenstva Škody Auto Christian Schenk. Škoda podle něj bude nadále pokračovat ve snižování nákladů a zvyšování efektivity.

Podle předsedy představenstva Škody Auto Klause Zellmera koncem srpna Škoda představí novou identitu značky, která bude formovat pozici značky během desetiletí transformace. Na výroční tiskové konferenci v březnu Škoda informovala, že představí ve druhé polovině letošního roku nový design. Změní charakteristické rysy vozů. Automobilka se novým designovým jazykem podle svého prohlášení ještě více zaměří na jednotlivé oblasti života, jako jsou například rodina nebo outdoorové aktivity, a vyhoví tak rychle se měnícím nárokům a potřebám svých zákazníků. Nový designový jazyk ponese jméno Modern solid.

"Máme za sebou extrémně náročné první pololetí. Vedle nedostatku polovodičů a pandemie koronaviru nás silně zasáhla také válka na Ukrajině. Na našem druhém nejdůležitějším světovém trhu v Rusku jsme až do odvolání přerušili výrobu vozů v závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu a zastavili také veškerý export do této země. Navíc jsme v důsledku požáru u jednoho z našich dodavatelů museli v uplynulých měsících na čas omezit výrobu našeho bestselleru, modelu Octavia. Výroba se mezitím opět obnovila na plný výkon," řekl člen představenstva Martin Jahn.

Škoda Auto provozuje v České republice tři výrobní závody, vyrábí ale také v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích. Škoda Auto loni zákazníkům na celém světě dodala 878.200 vozů, což je o 12,6 procenta meziročně méně. Automobilka loni zvýšila nekonsolidovaný čistý zisk o 48 procent na 22,41 miliardy korun. Nekonsolidované tržby se snížily o 0,4 procenta na 422,6 miliardy.

Témata:  Škoda

Související

Aktuálně se děje

23. listopadu 2024 15:08

Vánoční strom pro Staroměstské náměstí je na cestě. Kde ho Praha vzala?

Už za týden začnou vánoční trhy na Staroměstském náměstí v Praze, ale přípravy na ně jsou samozřejmě již nějaký čas v plném proudu. Vánoční strom si hlavní město vybralo již v říjnu, kdy o volbě informovala městská firma Technologie hlavního města Prahy. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy