Praha - Senát vrátil Sněmovně novelu drážního zákona, která kromě jiného upravuje kategorizaci železničních drah a vymezuje přístup na jednotlivé kategorie drah. Horní komora naopak schválila vznik nového Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře.
Senát chce do novely drážního zákona na návrh svého hospodářského výboru vložit pozměňovací návrh upravující podmínky přístupu na železniční vlečky. Jde o reakci na situaci kolem těžební firmy OKD, která je v úpadku. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s návrhem souhlasil.
Při privatizaci OKD byla vyvedena na dceřinou společnosti poměrně velká část vleček, která obsluhuje uhelné doly, a bez zabezpečení přístupu třetích stran by vznikla monopolní situace, kdy by jiná společnost nemohla vyvézt uhlí z dolů, uvedl.
Novela v podobě schválené Sněmovnou uvádí, že vlečka je veřejně přístupná, pokud není součástí areálu využívaného v těžebním, zpracovatelském nebo energetickém průmyslu. V pozměňovacím návrhu se navrhuje rozšířit podmínky, za nichž je provozovatel veřejně nepřístupné vlečky povinen umožnit přístup dopravcům. Půjde například o manipulační místa, jejichž vlastník je odlišný od vlastníka nebo provozovatele vlečky.
Novela především reaguje na zákon, který zřizuje nový Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře. Tento úřad bude mít za úkol hlídat rovný přístup státu při přidělování kapacity jednotlivým dopravcům na přeplněných železničních tratích nebo chránit spoje objednané a financované z veřejných peněz proti komerčním linkám.
Nyní o přidělování volné železniční kapacity rozhoduje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a případné spory řeší Drážní úřad. Ten je ale přímo podřízený ministerstvu dopravy, které zároveň vykonává akcionářská práva k jednomu z dopravců, Českým drahám. Kvůli tomu, že současný stav nesplňuje podmínky EU o nediskriminačním přístupu k jednotlivým dopravcům, má nový úřad vzniknout.
Někteří senátoři potřebu zřízení úřadu zpochybňovali. Zpravodajka Veronika Vrecionová (ODS) soudí, že vhodnější by bylo přeměnit Drážní úřad do podoby, jakou požaduje unie. Podobně se vyjádřil i Jiří Čunek (KDU-ČSL), podle něhož by se úkolu regulátora mohla ujmout i část ministerstva dopravy. Ministr Ťok (za ANO) ale zdůraznil, že úřad musí být nezávislý. "Nebude to nějaký zásadní nárok na rozpočet," řekl.
Témata: Senát Parlamentu České republiky, železnice, Dan Ťok
Související
31. října 2024 6:46
28. září 2024 20:24
27. května 2024 15:34
17. dubna 2024 12:42
14. prosince 2023 15:59
29. listopadu 2023 12:38