reklama

ČTK to dnes řekl předseda úřadu Petr Rafaj. Úřad tak reaguje na podnět, který dostal před několika dny od hnutí Starostové a nezávislí (STAN). Ministerstvo dopravy, které dohodu s dosavadním provozovatelem mýtného sytému v Česku podepsalo koncem srpna, dnes jakékoliv pochybení odmítlo.

Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Prodloužení dosavadní smlouvy podle ministra Dana Ťoka (ANO) otevře cestu k přípravě otevřené a technologicky neutrální soutěže na další správu mýtného systému. Nový dodatek má zároveň umožnit hladký přechod systému na nového provozovatele. Za předpokládané tříleté prodloužení smlouvy získá Kapsch nejvýše 5,269 miliardy korun.

ÚOHS správní řízení zahájil v pátek. "Jeho předmětem bude zejména posouzení, zda byly splněny zákonné podmínky pro využití jednacího řízení bez uveřejnění," uvedl Rafaj. V dokumentu, který jeho podřízení poslali STAN, je pak výslovně uvedeno, že úřad získal pochybnosti "o souladu postupu zadavatele se zákonem".

"Jsme přesvědčeni, že náš postup byl správný. Udělali jsme všechno pro to, aby bylo možné pokračovat ve výběru mýta a bylo možné vypsat otevřený tendr na nový mýtný systém," řekl ČTK mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Podle něj ministerstvo prodloužením smlouvy odvrátilo situaci, kdy by by hrozil výpadek ve výběru kamionového mýta ve výši zhruba 10 miliard korun ročně. Zároveň uvedl, že ministerstvo antimonopolnímu úřadu poskytne veškeré podklady včetně vysvětlení svého postupu.