Úspěch českých vědců? Objevili způsob výroby účinnějších antibiotik

Náhradu za antibiotika lidstvo zatím nemá
Foto: Pixabay

Praha - Vědci z výzkumného centra Biocev objevili nový způsob výroby antibiotik, která by měla mít několikanásobně vyšší účinek. Odborníci věří, že mohou mikroby naprogramovat tak, aby tato nová léčiva přímo produkovaly.

"Podstata přípravy nových antibiotik, nazvaných CELIN a ODCELIN, spočívá v nepřírodní kombinaci CELesticetinu a LINkomycinu, dvou přírodních látek - linkosamidů, známých už od 60. let," uvedl vedoucí laboratoře Struktura a funkce přírodních látek Jiří Janata.

Kombinovat linkomycin s málo aktivním celesticetinem podle něj dosud nikoho nenapadlo. Chemicky je to velmi komplikované a po desetiletí chyběly vědcům potřebné znalosti.

Čeští vědci plánují zkombinovat geny pro linkomycin a celesticetin do jediného produkčního organismu. Janatův tým deset let studoval, jakým způsobem vznikají v mikroorganismech přírodní linkosamidy. To vědcům umožnilo najít správnou kombinaci přírodních stavebních kamenů a vytvořit antibiotika bez použití chemických procesů.

"Tímto krokem jsme napodobili, nebo dokonce i předběhli přírodu, kde obdobným způsobem evoluce přírodních antibiotik skutečně probíhá. Domníváme se, že námi připravené nové látky v přírodě existují, jenom je zatím nikdo neobjevil," uvedl člen vědeckého týmu Zdeněk Kameník.

"Délka procesu od základního výzkumu k použitelnému léčivu je 20 až 30 let. S naším objevem jsme přibližně v polovině této cesty," dodal Janata.

Témata:  léky antibiotika vědci

23. dubna 2024 17:25

Rusko bude cílit na západní zbraně na Ukrajině, oznámil Šojgu

Rusko otevřeně avizuje, že zesílí útoky na Ukrajinu. Ministr obrany Sergej Šojgu v úterý řekl, že budou cílit na sklady se zbraněmi poskytovanými Západem. Kyjev by měl brzy obdržet další klíčovou vojenskou pomoc ze Spojených států amerických.

Zdroj: Lucie Podzimková