Praha - Závěrečná zpráva sněmovní vyšetřovací komise k vyšetření pochybení při stavbě dálnice D47 uvádí, že si při přípravě a výstavbě této komunikace ministerstvo dopravy s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) nedostatečně rozdělily své role. Sněmovna dnes požádala vládu, aby stanovila konkrétní odpovědnost organizací, firem a osob za škody.
Za závažný problém považuje komise například to, že některé nároky ŘSD vůči zhotovitelům byly shledány jako promlčené. Poslanci ve zprávě zmiňují i problém se záručními lhůtami. Podle zjištění komise přebíral stát všechny objekty na kontrolovaných poškozených úsecích s konstatováním, že jsou v pořádku a bez zjevných závad. Od převzetí tak nabíhaly záruční lhůty bez ohledu na možnost jejich využití, upozornila komise. U většiny kontrolovaných objektů proto záruční lhůta uplynula marně.
Komise také uvádí, že její činnost omezilo to, že dosud nejsou pravomocně ukončeny všechny spory mezi ŘSD a zhotoviteli.
Firma Eurovia CS, která dálnici stavěla, ve svém stanovisku pro vyšetřovací komisi uvedla, že ŘSD mělo celou dobu podrobné informace o průběhu výstavby, materiálech a postupech. Při převzetí stavby ŘSD podle firmy na žalované vady a nedostatky neupozornilo.
Vláda má podle poslanců zajistit, aby firmy a osoby odpovědné za škody a pozdní uplatnění nároků, nemohly v budoucnu působit jako dozor investora na stavbách zadávaných státem. Sněmovna také chce, aby se veškeré doklady u významných dopravních staveb archivovaly po celou dobu životnosti těchto staveb.
Návrh usnesení předložil Ludvík Hovorka (KDU-ČSL). Podle něj musel někdo z ŘSD, kdo vykonával stavební dozor, vědět, jaké jsou termíny promlčení nároků za škody. "Stavba D47 je neuvěřitelný šlendrián, který se podařilo v ČR realizovat," uvedl. "Stát prohrál některé spory ne proto, že by neměl pravdu, ale z důvodů promlčení," dodal místopředseda komise a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). V otázce promlčení se podle něj konkrétní viníci najít dají.
Sněmovna vyšetřovací komisi zřídila v roce 2014. Měla odpovědět na otázky, jaká pochybení při stavbě vznikla a kdo je zavinil. Vady vznikly na devítikilometrovém úseku u Ostravy. ŘSD kvůli tomu vede s Eurovií několik arbitráží. Až miliardové škody podle ředitelství způsobilo zvlnění povrchu na části D47 krátce po jejím uvedení do provozu v roce 2008. Podle ŘSD nedodržela Eurovia domluvený postup a většina vad vznikla použitím nekvalitního materiálu. Eurovia to odmítá a tvrdí, že na stavbu použila pouze materiál, který si objednalo ŘSD.
Témata: Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, vláda, Ministerstvo dopravy České republiky, dálnice
Související
12. listopadu 2024 10:42
8. listopadu 2024 13:24
30. října 2024 16:56
3. října 2024 13:48
21. září 2024 21:47