reklama

Letos 10. května uplyne 90 let od chvíle, kdy první exemplář luxusní limuzíny Škoda - Hispano Suiza převzal československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk.

Předmětem sběratelského zájmu může být jakákoliv starší Škoda a záleží na pohnutkách, které k pořízení veterána vedou. "Někdo se rozhodne jezdit stejným autem, jako měl jeho otec nebo děda, a pořídí si třeba oblíbenou stovku nebo MBéčko. Jiný se zaměřuje na vzácnější kusy, u kterých více roste jejich hodnota," řekl spolumajitel firmy Renovace veteránů a sběratel starých závodních škodovek Tomáš Hervert.

Obecně nejvyšší ceny dosahují první vozy Laurin&Klement, dále prototypy a pak také závodní škodovky, které se vyráběly v malých sériích. Vedle těchto unikátů patří mezi nejoblíbenější kupé Škoda 110R, které se vyrábělo po celá 70. léta minulého století.

Zájem o tento model ale zvyšuje jeho cenu. Zatímco před zhruba čtyřmi roky šlo stodesítku sehnat za 15.000 korun, v současnosti se ani vraky neprodávají pod 50.000 Kč. Podobný růst cen zaznamenala i přestavba modelu Favorit na kabriolet společností Metalex podle návrhu designéra Václava Krále. Z ceny kolem 100.000 se vyšplhala na současných přibližně 350.000 korun.

Každý zájemce o pořízení staré škodovky v původním stavu by měl počítat s náklady na následnou renovaci. Ta může několikanásobně přesáhnout pořizovací cenu. Na pořádnou renovaci vozu by si měl zájemce připravit nejméně 300.000, ale spíše půl milionu korun.

reklama