Praha - Brány automobilky Škoda Auto opustilo během její 120leté historie přes 17 milionů vozů a Češi na ně nedají dopustit. Zájem o starší modely roste a s tím i jejich cena.
Letos 10. května uplyne 90 let od chvíle, kdy první exemplář luxusní limuzíny Škoda - Hispano Suiza převzal československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk.
Předmětem sběratelského zájmu může být jakákoliv starší Škoda a záleží na pohnutkách, které k pořízení veterána vedou. "Někdo se rozhodne jezdit stejným autem, jako měl jeho otec nebo děda, a pořídí si třeba oblíbenou stovku nebo MBéčko. Jiný se zaměřuje na vzácnější kusy, u kterých více roste jejich hodnota," řekl spolumajitel firmy Renovace veteránů a sběratel starých závodních škodovek Tomáš Hervert.
Obecně nejvyšší ceny dosahují první vozy Laurin&Klement, dále prototypy a pak také závodní škodovky, které se vyráběly v malých sériích. Vedle těchto unikátů patří mezi nejoblíbenější kupé Škoda 110R, které se vyrábělo po celá 70. léta minulého století.
Zájem o tento model ale zvyšuje jeho cenu. Zatímco před zhruba čtyřmi roky šlo stodesítku sehnat za 15.000 korun, v současnosti se ani vraky neprodávají pod 50.000 Kč. Podobný růst cen zaznamenala i přestavba modelu Favorit na kabriolet společností Metalex podle návrhu designéra Václava Krále. Z ceny kolem 100.000 se vyšplhala na současných přibližně 350.000 korun.
Každý zájemce o pořízení staré škodovky v původním stavu by měl počítat s náklady na následnou renovaci. Ta může několikanásobně přesáhnout pořizovací cenu. Na pořádnou renovaci vozu by si měl zájemce připravit nejméně 300.000, ale spíše půl milionu korun.
Související
19. března 2023 14:29
16. března 2023 12:08
14. března 2023 9:12
2. února 2023 12:23
30. ledna 2023 18:05
24. ledna 2023 12:27