reklama

Novela má mimo jiné omezit počet záměrů, které budou posuzování podléhat, a prodloužit z pěti na sedm let základní dobu platnosti stanoviska EIA. K důvodům předložení novely patřilo to, že EU v minulosti na některé české dopravní stavby odmítla poskytnout dotace kvůli zastaralým posudkům EIA.

Ministr Richard Brabec (ANO) už dříve uvedl, že jsou v Česku desítky dopravních záměrů, které mají stanovisko EIA staré až 15 let. Novela má umožnit prodloužení základní doby platnosti stanoviska o pět let, takže by mohlo platit 12 let.

Ročně se v ČR posuzovalo zhruba 2000 tzv. podlimitních záměrů. Nově by z nich podle Brabce mělo být posuzováno pouze 300, a to ve zvláště chráněných územích. Ruší se také možnost veřejnosti a dotčených orgánů vyjadřovat se k posudku, čímž se zkrátí proces EIA o lhůtu pro tato opatření a také další související lhůty.

Brabec podle ekologických organizací typu Hnutí Duha v novele vyhověl zájmovým průmyslovým svazům a radikálně omezil množství posuzovaných záměrů. "Ministr Brabec sebral lidem možnost vyjadřovat se ke stavbám ve svém okolí. Postavil se tak proti čtyřem pětinám občanů naší země, kteří podle průzkumu veřejného mínění podporují, aby místní lidé mohli spolurozhodovat o svém okolí," uvedl už dříve ředitel Zeleného kruhu Daniel Vondrouš.

reklama