Praha – Téměř každý třetí Čech dává přednost výrobkům českých značek. Dalších 45 procent lidí se pak rozhoduje podle okolností, jako je síla značky, pozice na trhu nebo tradice, ukázal průzkum, který se se uskutečnil od 12. do 17. října a kterého se zúčastnilo ho 522 lidí.
Zahraniční výrobce výslovně preferují jen dvě procenta dotázaných. Vyplývá to z průzkumu agentury STEM/MARK. K českým značkám mají silnější vztah dotázání starší 45 let a lidé bez maturity. Přednost českým produktům dávají Češi zejména v případě potravin a finančních služeb. Naopak u módy, kosmetiky a automobilů lidé preferují spíše zahraniční značky.
Agentura také předložila lidem k posouzení seznam tradičních, původně českých značek. S výjimkou Dermacolu jsou všechny vnímány převážně jako české bez ohledu na to, kdo je vlastní. Nejsilněji takto lidé vnímají Kofolu a Čedok.
K akvizici domácích firem zahraničními společnostmi se Češi staví spíše odmítavě. Více než třetina dotázaných se domnívá, že akvizice zahraniční firmou může českou značku poškodit.
Asi polovina Čechů míní, že záleží na okolnostech, a 12 procent lidí si myslí, že takové akvizice českým značkám spíše prospívají. Každý třetí člověk zváží přechod k jinému výrobku, pokud nový vlastník tradiční českou značku přejmenuje.
Zahraniční investor by měl podle drtivé většiny respondentů po převzetí české značky zachovat její jméno, recepturu a vlastnosti výrobku, ale i lokalitu výroby. Sedm z deseti respondentů se také domnívá, že nový vlastník si zlepší image, pokud se po získání české značky bude věnovat jejímu dalšímu rozvoji.
Související
17. listopadu 2024 12:36
10. září 2024 21:24
27. srpna 2024 8:51
18. června 2024 19:04
30. dubna 2024 8:24
15. dubna 2024 15:47