Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi už na slevy neslyší? Podíl zboží prodávaného ve slevách v ČR vůbec poprvé klesl

Slevy, ilustrační fotografie
Slevy, ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Praha - Cena přestává být pro Čechy hlavní faktor pro výběr zboží. Podíl sortimentu ve slevách letos vůbec poprvé za posledních 15 let klesl. I přesto ale činí u baleného rychloobrátkového zboží 46,3 procenta, což je stále nejvíce v Evropě.

V roce 2013 byl podíl zboží prodaného v akcích 42,8 procenta, v roce 2015 už 46,2 procenta. Na dnešní tiskové konferenci Svazu obchodu a cestovního ruchu to řekl ředitel výzkumné společnosti GfK Czech Tomáš Drtina.

Český maloobchod nyní zažívá příznivé období. Těží z pozitivního stavu celé české ekonomiky a z aktuálního vývoje nákupního a spotřebního chování. Rostoucí příjmy i pozitivně naladěné spotřebitelské klima podle něj přispívají k růstu maloobchodních výdajů populace. Stále větší počet lidí již neupřednostňuje jen nejlevnější zboží, ale vyhledává kvalitu.

Spotřebitelé levnější výrobky stále více nahrazují produkty s vyšší kvalitou i cenou. "Češi utratili například za potraviny za poslední rok o 3,7 procenta více než v předchozím období. Objemový nárůst představuje 0,3 procenta, inflace přispívá dalšími 2,3 procenta," dodal Drtina.

Nejen v Česku, ale v celé východní Evropě stoupá průměrná velikost jednoho nákupu rychloobrátkového zboží, letos činí 234 korun. Privátní značky obchodních řetězců rostou rychleji než značkové zboží, jejich podíl na prodejích obchodních řetězců dosahuje 21 procent. Například v Německu je to ale 38 procent.

Dnešní zákazníci jsou informovanější, sofistikovanější, sdílející a v řadě ohledů náročnější. Preferují jednoduchý, bezproblémový a pohodlný nákup. "S vědomím této skutečnosti počítají obchodníci s miliardovými investicemi do svých prodejen. Jen díky novým technologiím a investicím nezmizí kamenné prodejny, zákazníkům totiž nabídnou nový koncept, atraktivní kombinaci centra nákupu, showroomu a divadla," dodala prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková.

Témata:  slevy obchody Češi nákupy

Související

Aktuálně se děje

13. srpna 2025 9:45

Netřeba dalších důkazů. Jitka Boho a Lukáš Langmajer už nemusí nic tajit

Jitka Boho a Lukáš Langmajer sice stále nic oficiálně nepotvrdili, tedy kromě rozchodů s předchozími partnery, ale Česko už v podstatě nepochybuje o tom, že tvoří pár. Nejnovější důkazy se zdají být neprůstřelné. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy