reklama

V roce 2013 byl podíl zboží prodaného v akcích 42,8 procenta, v roce 2015 už 46,2 procenta. Na dnešní tiskové konferenci Svazu obchodu a cestovního ruchu to řekl ředitel výzkumné společnosti GfK Czech Tomáš Drtina.

Český maloobchod nyní zažívá příznivé období. Těží z pozitivního stavu celé české ekonomiky a z aktuálního vývoje nákupního a spotřebního chování. Rostoucí příjmy i pozitivně naladěné spotřebitelské klima podle něj přispívají k růstu maloobchodních výdajů populace. Stále větší počet lidí již neupřednostňuje jen nejlevnější zboží, ale vyhledává kvalitu.

Spotřebitelé levnější výrobky stále více nahrazují produkty s vyšší kvalitou i cenou. "Češi utratili například za potraviny za poslední rok o 3,7 procenta více než v předchozím období. Objemový nárůst představuje 0,3 procenta, inflace přispívá dalšími 2,3 procenta," dodal Drtina.

Nejen v Česku, ale v celé východní Evropě stoupá průměrná velikost jednoho nákupu rychloobrátkového zboží, letos činí 234 korun. Privátní značky obchodních řetězců rostou rychleji než značkové zboží, jejich podíl na prodejích obchodních řetězců dosahuje 21 procent. Například v Německu je to ale 38 procent.

Dnešní zákazníci jsou informovanější, sofistikovanější, sdílející a v řadě ohledů náročnější. Preferují jednoduchý, bezproblémový a pohodlný nákup. "S vědomím této skutečnosti počítají obchodníci s miliardovými investicemi do svých prodejen. Jen díky novým technologiím a investicím nezmizí kamenné prodejny, zákazníkům totiž nabídnou nový koncept, atraktivní kombinaci centra nákupu, showroomu a divadla," dodala prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková.

reklama