Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Sexistické prasátečko: Porota udělila anticeny za vulgární reklamy

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Brno - Anticenu Sexistické prasátečko letos získalo od veřejnosti Free Radio. Odborná porota vybrala reklamu firmy FEKO LT na čištění kanalizace. Snahou organizátorů akce je již několik let upozorňovat na sexistické stereotypy, používání odhalených žen a sexu k propagaci produktu, který s nimi nesouvisí.

Free Radio dostalo anticenu za facebookový příspěvek, který používá jazykový sexismus, ponižující vtip a zesměšňuje světovou kampaň #metoo, v níž ženy zveřejňují příběhy znásilňovaných žen. Na billboardu firmy FEKO LT je obrázek ženy sedící na záchodě oblečené jako prostitutky se sloganem "Výcuc všeho co smrdí". O výsledcích letošního ročníku informovala v tiskové zprávě Petra Havlíková ze spolku Nesehnutí, který soutěž organizuje.

Příspěvek Free Radia umístila odborná porota na druhé místo. Na obrázku je žena s odhaleným dekoltem opřená o stůl, se kterou zezadu souloží muž, jemuž není vidět hlava. Výjev doprovází slogan "Cesta k úspěchu nemusí být složitá, pokud jí rozumíte". Podle spoluorganizátorky Kristýny Pešákové v sobě reklama snoubí několik forem sexismu. "Žena je vyobrazena jako pouhý objekt, který je možné využít, a podporuje tak kulturu, kde se na ženské tělo nahlíží jako na věc. Zároveň celosvětová kampaň #metoo přinesla velké množství příběhů, kdy je moc v práci zneužitá právě skrze sex," uvedla Pešáková.

Reklamu firmy FEKO LT, kterou vybrala jako vítěze odborná porota, okomentovala organizátorka obdobné soutěže na Slovensku Diana Gregorová. "Chápu, že vytvořit zajímavou reklamu na čištění kanalizací je kreativně náročná úloha. Ponižování žen ale není cestou. Reklama vulgárním způsobem zesměšňuje zobrazenou ženu a v podstatě ji staví na stejnou úroveň s nežádoucím odpadem, čímž snižuje její důstojnost," uvedla Gregorová.

Veřejnost na druhé místo vybrala reklamu pivovaru Modrá hvězda, na níž je klečící nahá žena, v rozkroku má logo pivovaru a slogan je "Pivní pálenka dokonalá milenka". Třetí místo obsadila personální agentura Rich Service. Bez vazby k produktu dominuje billboardu žena v erotickém prádle se sloganem "Pustíme se do práce?"

Porotci na druhé místo vybrali zmíněnou reklamu Free Radia, třetí příčku obsadil pivovar Bernard za sérii reklam s nakreslenými polonahými ženami.

Témata:  Sexistické prasátečko reklama ženy

Aktuálně se děje

21. května 2025 12:16

Vážná nehoda na železničním koridoru stála život člověka. Vlaky už zase jezdí

Vlaky na koridorové trati mezi Prahou a Pardubicemi zastavila srážka soupravy s osobou. O nehodě jsme informovali. Podle nejnovějších informací se jednalo o nehodu tragickou. Sražená osoba nepřežila. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Petr Pavel

Komentář

Pavel vrátil prezidentskému úřadu autoritu. Na Hradě sedí kompetentní člověk, konečně

Prezident republiky Petr Pavel dal jasně najevo, co po podzimních volbách nebude akceptovat – a tím jsou ministři, kteří zpochybňují ukotvení České republiky v NATO a Evropské unii. Využívá svůj mandát aktivně, důsledně vymezuje mantinely a obnovuje autoritu úřadu, který v minulosti působil spíše pasivně. Ukazuje, že prezident může být skutečnou oporou ústavnosti i hodnotového zakotvení státu.