Praha - Studie GfK Shopping Monitor 2018 ukázala změnu v chování Čechů. Letáky obchodních řetězců odmítá stále více lidí, poslední čtyři roky klesá i podíl těch, kteří podle nich nakupují. V roce 2013 to bylo 40 procent lidí, letos 30 procent.
Papírové letáky obchodníků čte 61 procent českých domácností, v roce 2013 to bylo 76 procent lidí. Také úroveň distribuce letáků obchodních řetězců stále klesá, nyní je dostává 72 procent domácností. Sedm procent domácností uvedlo, že k nim letáky nezanáší. Elektronické letáky si na internetu prohlíží 15 procent domácností, deset procent domácností podle nich nakupuje.
Jako hlavní nákupní místo potravin a dalšího rychloobrátkového zboží uvádí 46 procent domácností hypermarkety. Po růstu v posledních třech letech si tak hypermarkety, jako Kaufland, Globus či Tesco, mírně pohoršily. Loni je označilo rekordních 49 procent lidí.
Diskonty, například Lidl a Penny Market, nyní preferuje rekordních 27 procent lidí, meziročně o čtyři procentní body více. Obliba supermarketů, jako jsou Albert či Billa, vzrostla o procentní bod na 17 procent.
"Trvanlivé zboží české domácnosti nakupují především v hypermarketech a diskontech. Distribuce čerstvých potravin je charakteristická relativně vysokými preferencemi pro menší prodejny. U drogerie jsou viditelné výrazné preference pro specializované drogistické formáty, zvláště pak u kosmetiky," uvedl Pavel Cabal z GfK.
Související
29. října 2024 10:17
28. října 2024 8:45
26. října 2024 9:11
25. října 2024 17:38
24. října 2024 17:24
19. října 2024 18:22