Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nakupují Češi podle letáku? Nový průzkum ukázal hodně nečekané věci

Nákupy a obchodní řetězce, ilustrační fotografie
Nákupy a obchodní řetězce, ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Praha - Studie GfK Shopping Monitor 2018 ukázala změnu v chování Čechů. Letáky obchodních řetězců odmítá stále více lidí, poslední čtyři roky klesá i podíl těch, kteří podle nich nakupují. V roce 2013 to bylo 40 procent lidí, letos 30 procent.

Papírové letáky obchodníků čte 61 procent českých domácností, v roce 2013 to bylo 76 procent lidí. Také úroveň distribuce letáků obchodních řetězců stále klesá, nyní je dostává 72 procent domácností. Sedm procent domácností uvedlo, že k nim letáky nezanáší. Elektronické letáky si na internetu prohlíží 15 procent domácností, deset procent domácností podle nich nakupuje.

Jako hlavní nákupní místo potravin a dalšího rychloobrátkového zboží uvádí 46 procent domácností hypermarkety. Po růstu v posledních třech letech si tak hypermarkety, jako Kaufland, Globus či Tesco, mírně pohoršily. Loni je označilo rekordních 49 procent lidí.

Diskonty, například Lidl a Penny Market, nyní preferuje rekordních 27 procent lidí, meziročně o čtyři procentní body více. Obliba supermarketů, jako jsou Albert či Billa, vzrostla o procentní bod na 17 procent.

"Trvanlivé zboží české domácnosti nakupují především v hypermarketech a diskontech. Distribuce čerstvých potravin je charakteristická relativně vysokými preferencemi pro menší prodejny. U drogerie jsou viditelné výrazné preference pro specializované drogistické formáty, zvláště pak u kosmetiky," uvedl Pavel Cabal z GfK.

Témata:  obchody Češi nákupy

Související

Aktuálně se děje

10. prosince 2025 18:59

Tragédie: Adam Urban (†33) zemřel, zabil se při nehodě na D2

Slovenskou i českou veřejnost zasáhla tragická zpráva o úmrtí zpěváka a skladatele Adama Urbana. Umělec, kterému bylo pouhých třiatřicet let, zahynul při vážné dopravní nehodě na dálnici D2 ve směru na Brno. Jeho úmrtí potvrdili přátelé a kolegové, kteří tuto smutnou událost sdíleli na sociálních sítích.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Lyžování, ilustrační fotografie.

Komentář

České hory trestají váhavé. Za skipas můžete zbytečně zaplatit stovky korun navíc

Lyžařská sezona se teprve rozjíždí, ale cenový souboj o peněženky už dávno začal. Na první pohled to přitom vypadá skoro idylicky – oficiální ceníky slibují jen velmi mírné zdražení skipasů, většinou o dvě až tři procenta, tedy zhruba tempem inflace. Část areálů ceny dokonce vůbec nezvedla. Jenže tyto tabulky dnes slouží spíš jako dekorace. Skutečné ceny se totiž už neurčují tiskem na papír, ale algoritmem, který řídí nabídku podle poptávky podobně jako u letenek nebo hotelů. A právě tady se rodí ty největší rozdíly.