Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nakupují Češi podle letáku? Nový průzkum ukázal hodně nečekané věci

Nákupy a obchodní řetězce, ilustrační fotografie
Nákupy a obchodní řetězce, ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Praha - Studie GfK Shopping Monitor 2018 ukázala změnu v chování Čechů. Letáky obchodních řetězců odmítá stále více lidí, poslední čtyři roky klesá i podíl těch, kteří podle nich nakupují. V roce 2013 to bylo 40 procent lidí, letos 30 procent.

Papírové letáky obchodníků čte 61 procent českých domácností, v roce 2013 to bylo 76 procent lidí. Také úroveň distribuce letáků obchodních řetězců stále klesá, nyní je dostává 72 procent domácností. Sedm procent domácností uvedlo, že k nim letáky nezanáší. Elektronické letáky si na internetu prohlíží 15 procent domácností, deset procent domácností podle nich nakupuje.

Jako hlavní nákupní místo potravin a dalšího rychloobrátkového zboží uvádí 46 procent domácností hypermarkety. Po růstu v posledních třech letech si tak hypermarkety, jako Kaufland, Globus či Tesco, mírně pohoršily. Loni je označilo rekordních 49 procent lidí.

Diskonty, například Lidl a Penny Market, nyní preferuje rekordních 27 procent lidí, meziročně o čtyři procentní body více. Obliba supermarketů, jako jsou Albert či Billa, vzrostla o procentní bod na 17 procent.

"Trvanlivé zboží české domácnosti nakupují především v hypermarketech a diskontech. Distribuce čerstvých potravin je charakteristická relativně vysokými preferencemi pro menší prodejny. U drogerie jsou viditelné výrazné preference pro specializované drogistické formáty, zvláště pak u kosmetiky," uvedl Pavel Cabal z GfK.

Témata:  obchody Češi nákupy

Související

Aktuálně se děje

8. července 2025 17:56

Samosběr jahod se v roce 2025 chýlí ke konci. Co můžete sbírat namísto nich?

Letní měsíce lákají nejen k výletům a opalování, ale také k čím dál populárnějším samosběrům ovoce. Zatímco jahody jsou dlouhodobě nejznámější a nejdostupnější plodinou, kterou si lidé sami sklízí, nabídka samosběrů se rok od roku rozšiřuje. Co dalšího si tedy můžete z českých sadů a plantáží odnést, když přijdete s košíkem a chutí na čerstvé ovoce?

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy