Praha - Právní a sociální systém v ČR není podle analytiků připraven na pracovní revoluci, kterou na trh přinesla vlna start-upů. Firmy jako Facebook, Uber nebo Airbnb na jedné straně lidem poskytují okamžité služby, na straně druhé pak nabízejí možnost flexibilního zaměstnání.
Nárůst počtu osob samostatně výdělečně činných a stárnoucí populace podle ekonomů vyzývají ke změně současného sociálního systému, který vznikl během poválečného období, tedy za zcela jiných pracovních a společenských podmínek.
"O změny je enormní zájem, především ze strany generace narozené od pozdních 80. let. Láká je okamžitá dostupnost, bezhotovostní platby, flexibilní pracovní poměr, moderní kolektiv či inovace," řekl analytik společnosti Chytrý Honza Jiří Kotoun. Tito takzvaní mileniálové tak podle něj mění pracovní trh.
"Právní a sociální systém na ně připraven není a ani být připraven nemůže. To by legislativci museli být věštci, kteří rozpoznají nejen to, který z tisíců startupů se skutečně ujme, ale také to, jaký bude širší společenský a jiný dopad jeho přerodu v zavedenou firmu," souhlasil analytik Cyrrusu Lukáš Kovanda. Nikdo podle něj nemohl v roce 2004, když vznikl Facebook, odhadovat, že zrovna tato sociální síť celosvětově získá přes dvě miliardy klientů. Ze současnosti pak připomněl reakci regulátorů na nástup platforem Uber nebo Airbnb.
"Aktuální trendy jsou již natolik silné, že se jim nelze bránit. Naopak je nutné je přijmout a upravit podle nich stávající legislativu," doplnil analytik BH Securities Štěpán Křeček. Mladí lidé hledají větší flexibilitu, v této souvislosti však podle něj existuje reálný problém, že si neosvojí pracovní návyky. V takovém případě budou vytěsněni z pracovního trhu a odsouzeni k životu na sociálních dávkách. "Podobný vývoj již můžeme pozorovat v některých zemích západní Evropy a bylo by nešťastné, kdybychom něco podobného dopustili i v Česku," podotkl.
Nové firmy především nabízejí služby, které lidem šetří čas. Na českém trhu se nyní například objevila služba myTimi, která zákazníkovi pomůže s činnostmi, s nimiž nechce ztrácet čas nebo se mu nechtějí dělat. Asistent zákazníkovi například vybere a nakoupí dárky, doporučí restauraci, naplánuje výlet nebo zajde na úřad. Úkoly však mohou být zcela individuální. Průměrná cena úkolu je 200 Kč. Ty jednodušší, třeba rezervaci konkrétních letenek nebo hotelu, ale myTimi dělá zdarma.
"Zákazník platí jen tolik, kolik uzná za vhodné. Pokud není s vyřízením poptávky spokojen, může podle svého uvážení zaplatit méně nebo dokonce nic. To se však z tisíce splněných úkolů stalo pouze jednou," uvedl zakladatel projektu Jan Skovajsa.
Témata: firmy, zaměstnání, zaměstnavatelé
Související
20. listopadu 2024 9:58
21. srpna 2024 17:42
17. dubna 2024 21:41
12. července 2023 18:33
3. července 2023 21:36
9. dubna 2023 9:59